Jump to content

Tennstempelstreik


Del

Recommended Posts

Hei,

da jeg skøyt lerduer i går, opplevde jeg noe merkelig. To ganger, med kanskje 30 skudds mellomrom, nektet tennstemplet å "slå" hardt nok til at tennhetta tente. Første gangen lurte jeg på om jeg hadde glemt skudd, noe jeg ikke hadde, og tok altså kun ett avtrekk (nedre løp). Da var det kun et knøttlite hakk i tennhetta :shock:. Neste gang dette skjedde, tok jeg to avtrekk, og patronen i det øverste løpet tente som normalt. Etter dette skøyt jeg minst 50 skudd til, uten problemer, og jeg har heller ikke opplevd dette før. Hagla er ei Yildiz SPZ B71 o/u, som ikke har gått mer enn 600-700 skudd.

 

Hva kan årsaken være, kan det hende at jeg ikke har knekt hagla nok til å spenne opp begge tennstemplene? Eller er det noe galt med mekanismen (men da skulle vel hagla ikke fungert i det hele tatt)? Er det andre som har opplevd noe lignende?

 

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg har et par som jeg mener er velfungerende.. men har opplevd det samme som deg. Ett par ganger mistenkte jeg unormalt harde tennhetter. Og en gang hadde jeg brukt for tykk olje slik at tennstempelet gikk tregt spesielt når det ble litt kaldt.

 

Har nok skjedd 5 - 6 ganger de siste 20 åra..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hatt det problemet med hagle, men med revolver. Har investert i en Rhino DS 60 (357 mag) og prøvde den første gangen forrige uke. Den gikk helt greit med både Magtech LRN og Fiocchi LWC (begge 38 spes) men når jeg gikk over til noen hjemmeladde (jeg har ikke ladet de selv, mer om dette nedenfor) så klikket opptil 3 av 5 skudd. Det var merke i hetta, og av og til gikk de av når jeg prøvde på nytt. En av de andre gutta prøvde 5 av disse i sin S&W 686 uten noen problemer, jeg antar derfor at det ligger på Rhinoen, kanskje litt svak slagfær, kanskje litt harde hetter , hva vet jeg.

 

Disse hjemmeladede fikk jeg med da jeg kjøpte opp "bestanden" til en som ga seg med skyting, bl.a. fikk jeg en Taurus 357 og noen hundre hjemmeladede til denne. Jeg hadde samme problemet der, Taurus var "fikset" for felt, hanen var filt ned så den kun gikk DA, men den hadde et silkemykt avtrekk. Problemet var bare at opptil 3 av 5 skudd klikket. Innlevert til børsemaker som satte på en hardere slagfjær, og vips var problemet løst. Prisen var et noe hardt DA-avtrekk som gikk ut over presisjonen på bane, mindre i felt. Og så var det "umulig" å finne ut av hvilken modell Taurusen var slik at jeg kunne få ny hane og SA på den. Den ble altså "ofret" og Rhinoen innkjøpt. Jeg skal teste ut nå og se om jeg får fusk med fabrikksammo i Rhinoen, eller om det er begrenset til disse hjemmeladde, har fremdeles ca 100 igjen av disse. Dersom fabrikksammo går er jo problemet identifisert til disse hjemmeladde, hvis ikke ligger det vel på slagfjæren.

 

Det kan jo være at slagfjæren må skiftes hos deg også, aner ikke hvordan kvaliteten på din Yilidiz, det kan hende at kraften på fjæra er på grensen, eller at fjæra er utsatt for "slitasje", dvs at spenst og kraft går ut av den etter en tids bruk.

 

Have a Nice day :D

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Det som er litt merkelig, er at lerdueskuddene har relativt myke tennhetter (alltid vært veldig deformerte). Andre patroner, som Federal Speed Shok, har jeg ikke hatt noe problem med, og de har etter alt å dømme MYE hardere tennhetter. Det virker altså som om tennstemplene ikke gjorde jobben de to gangene, men ellers "slår" hardt nok. :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...