Jump to content

Trenger oppstartshjelp med en 6,5-06 ALT av interesse!


Shotgun Charlie

Recommended Posts

Jeg har et prosjekt gående med å brotsje opp en gammel m67 banemauser til 6,5-06, sette på varminter, tommelhullsstokk. Det må vel også en durabelig kikkert også på denne. Den vil primært bli brukt til sel, rev, kråke og annet uspiselig vilt. (Joda sel er mat, men den skytes i hodet etc.. :) )

 

Har lest det jeg har funnet om kalibret, men det er fremdeles tinge jeg lurer på som;

 

Må jeg (går det an å ?) skaffe die-sett til kalibret eller holder det med å neck'e 30-06 hylser med en 6,5 necker?

 

Hvordan er presisjonen? Har noen noen ladninger som går bra?

 

Utover dette er tips og råd kjærkomment!

Link to comment
Share on other sites

Hylser = 25-06 som du presser i ett 6,5-06 die set. Kun 0,2mm forskjell i kulediameter. 270 bør også gjøre susen. 30-06 hylser bør freses halser på om du ikke er veldig heldig

 

Die set bør være lagervare hos velassorterte butikker. 6,5-06 er en av de mest populære villkattene her hjemme.

 

Yter det samme som 6,5-284 og passer mye bedre i en lang kasse.

Link to comment
Share on other sites

Synes ny 30-06 er fin sort. Blir noe tykkere halsgods enn 25-06, men i mitt løp passer det bra, (Rafdal-jobb.) De strekker seg litt under prosessen, men synes det er like bra, så får man trimmet til eksakt samme lengde. Ellers så holder de jevnt bra, Remingtonhylser har en tendens til å sprekke på langs i halsene nå de blir gamle og sprø.

Die-set er det plenty av, tror Redding har bushing-die også hvis du brenne av noen ekstra kroner. Ihvertfall bør du ha en FL-die for å kontrollere head-space. Har selv et De-lux sett fra Redding,( FL- + Neck-sizer + Seater-die.) Men en .270-seater går fint å bruke om du har fra før.

Har nesten bare brukt MRP-type krutt med godt resultat, presisjon og hastighet har vært meget bra. Lette korte kuler er det den liker minst (V-max og lette FMJ'er).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har best erfaring med .270W-hylser av Winchester fabrikat. Har prøvd .280R og .30-06 også, ulike fabrikat. T.o.m 9,3x62 har jeg brukt, bare for forsøket. Dette er i en 6,5-06 Ackley imp. Helst vil jeg bruke Lapua-hylser.

Har skutt en del 85 gr Sierra Varminter. Fikk egentlig ikke de helt store hastighetene. Men opplevde at noen kuler fløy i filler i lufta. Husker ikke ladningen. Brukte mye MRP og lignende krutt. Nå kjennes pipa ut som ei rasp når jeg dytter gjennom en pusselapp. Det var gøy så lenge det varte :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...