jmosbakk Posted November 15, 2011 Share Posted November 15, 2011 Jeg har lekt en del med QL i det siste og sitter igjen med tanker om at 100% kruttforbrenning er en faktor som bør legges vekt på. Hvis man har en forbrenning på 95% så sier mitt enkle hode at 5% av kruttet ikke blir overført som skyvekraft til prosjektilet, men kanskje heller til litt ekstra munningsglimt. Er jeg helt på jordet? Flere som har tenkt på dette? Fasitsvar? Jeg ble veldig usikker da jeg sitter med tanker om å utvikle en pen ladning til en 308win med 40cm pipe. For å få 100% forbrenning med maks trykk måtte jeg på vv N120 krutt. Det må da være en grunn til at jeg har lest såpass lite om bruk av N120? Er det slik at man i korte piper bør gå for et litt raskere krutt? Ble et rotete innlegg med mange spørsmål, men hvis noen har synspunkter her så kommer det sikkert flere spørsmål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted November 15, 2011 Share Posted November 15, 2011 Du må spørre deg selv hvor viktig det er for deg at alt kruttet brenner opp i løpet? Ei maksladning i 308, med 155gr kule er kanskje 12-15grs N310, eller 50grs N550. N310 vil være forbrent før kula har gått sin egen lengde, og kruttgassen har tid til å ekspandere nær fullstendig, avkjøles en god del, og levere rundt 35% av energien (iht QL) i kruttet som energi i kula. Bruker du N550 vil kanppe 90% være brent ila det 40cm lange løpet, og de 50gr med krutt vil levere omtrent 23% av sin lagrede energi til kula som kinetisk energi - Så N310 er mere effektivt, det er fint, og kapp for all del ikke rifler i 6.5x55 og 3006... Merkelig nok gir maksladninga med N310 bare snaue 550m/s, mens samme trykk er er det på sin plass å minne om at det engelske språk skiller mellom "effective" og "efficient" - er det noen som ser forskjellen? Det går altså mer krutt om en lader med N550, og det er mindre "efficient", men jeg tør påstå at det er mer "effective"? Vi ser stadig spørsmål som dette, og "raske krutt til korte løp".. Det er seff en smakssak, raske krutt gir mindre munningsknall uansett løp, 8gr med N310 gir et svært behagelig munningsknall, så er det lyd du vil bli kvitt - fint. Skal du ha hastighet, så er det slik at det (siden alle krutt er nokså like) så vil det kruttet som gir høyest hastighet være: det raskeste kruttet du kan fylle hylsa helt med, evt det langsomste kruttet du får plass til nok til å oppnå maksimalt trykk Og siden maks trykk oppnås etter 3-4cm (igjen, QL) så har lovlige løpslengder ingen verdens ting å si for hvilket krutt en velger for å oppnå hastighet. Og om noe av det brenner opp utenfor løpet - ja så er det mer i butikken. Og lavest mulig smell får du med N310 K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Makkieboy Posted November 15, 2011 Share Posted November 15, 2011 til jakt ladninger i dette kaliber og 40 cm pipe, så har jeg blitt veldig fornøyd med N-135 og rundt 150gr kuler...... Passelig lite trykk i demperen, samtidig som hastigheten ikke blir så gal, rundt 800m/s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmosbakk Posted November 16, 2011 Author Share Posted November 16, 2011 NB!!!!! DETTE ER IKKE ANBEFALTE LADEDATA Jeg må skrive litt selv for å forsøke å forstå dette. 110gr Hornady FMJ, 40cm pipe Alle simulert til makstrykk. N150: 53,6gr - 123% fylling - 919m/s - 93,8% forbrenning N135: 50,4gr - 120% fylling - 931m/s - 98,5% forbrenning N130: 45,2gr - 105% fylling - 909m/s - 99,5% forbrenning N120: 41,9gr - 99% fylling - 904m/s - 100% forbrenning Vil det utgjøre noen praktisk merkbar forskjell på disse ladningene som gjør at jeg bør vektlegge en faktor mer enn annen? Er komprimert maksladning viktigere enn total forbrenning? Er det noe som sier at man bør ha eller ikke bør ha restforbrenning? Har jeg rotet meg inn i noe jeg ikke trenger å forstå her? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted November 16, 2011 Share Posted November 16, 2011 jmosbakk, prøv det der om igjen med 155 eller 168grs kule... K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmosbakk Posted November 16, 2011 Author Share Posted November 16, 2011 NB!!!!! DETTE ER IKKE ANBEFALTE LADEDATA Slenger på N560 i tillegg her så kanskje jeg får satt ting litt i perspektiv. 110gr Hornady FMJ, 40cm pipe, settedybde 7,7mm Alle simulert til makstrykk. N560: 61,5gr - 130% fylling - 899m/s - 73,9% forbrenning N150: 53,7gr - 123% fylling - 919m/s - 93,9% forbrenning N135: 50,5gr - 120% fylling - 931m/s - 98,5% forbrenning N130: 45,4gr - 105% fylling - 910m/s - 99,5% forbrenning N120: 41,9gr - 99% fylling - 904m/s - 100% forbrenning 168gr SMK, 40cm pipe, settedybde 7,7mm Alle simulert til makstrykk. N560: 57,6gr - 120% fylling - 791m/s - 86,1% forbrenning N150: 49,2gr - 111% fylling - 768m/s - 99% forbrenning N135: 45,8gr - 107% fylling - 766m/s - 100% forbrenning N130: 41,4gr - 95% fylling - 746m/s - 100% forbrenning N120: 38,0gr - 88% fylling - 730m/s - 100% forbrenning Måtte foreta ny beregning med 110gr FMJ for å forsikre meg om at jeg hadde samme settedybde på begge simuleringer. Det jeg klarer å lese ut fra dette er at hvis man skal leve på grensen så bør man ha et egnet krutt til hver kulevekt. Jada, man skal alltid ha et egnet krutt til formålet, men vi kjipinger vil jo gjerne bruke færrest mulig typer. Er konklusjonen at man bør ha raskere krutt til lettere kuler, og valgt kruttype er helt uavhengig av pipelengde? Eller kan man velge et raskere krutt og med det unngå litt munningsglimt og unødig smell? Jeg tror egentlig jeg skjønner sammenhengen nå, men hvorfor ikke få det på trykk.... Forresten, for å få sett dette skikkelig kunne jeg kanskje gjort samme simulering med 70cm pipe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted November 16, 2011 Share Posted November 16, 2011 Du kan strengt tatt bare glemme det tallet der til annet enn studie av indreballistikk. Alt du trenger får du ved å se på trykk, hastighet og kruttmengde, ved samme maxtrykk vil mer krutt gi høyere hastighet og kraftigere munningsblåst, om det er uforbrent krutt eller ikke er sånn sett uten betydning. Når man lader gjør man det for å oppnå et mål, å brenne krutt er kun et middel for å nå det målet. Hvis du når ønsket hastighet uten å være i nærheten av maxtrykk kan du velge et raskere krutt, hvis du ikke når målet må du velge et tregere. Så enkelt er det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rufus Posted November 16, 2011 Share Posted November 16, 2011 Har man testet litt med krutt som er veldig trekt for kalibret vet man at det kan gi noen formidable illkuler forran munningen. Hadde jeg skutt med demper ville jeg ikke utsatt den for den ekstra belastningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmosbakk Posted November 16, 2011 Author Share Posted November 16, 2011 @Erlend Meyer: Det er vel omtrent på den konklusjonen jeg har landet. @Rufus: Godt poeng som er selvopplevd. Her kommer vi vel inn på Erlends kommentar om at hvis man når ønsket hastighet uten å være i nærheten av max trykk kan man gå på et raskere krutt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.