Jump to content

Hjelp til identifisering av gammel drillinger


Guest

Recommended Posts

Hei, jeg har arvet en gammel drillinger etter min oldefar. Våpenet er nok fra 1800-tallet. Jeg er usikker på hvem som er produsent. Det står S W på høyre hagleløp, så jeg trodde først at det var Smith & Wesson, men merket stemmer ikke. Det er en kongekrone mellom bokstaven S og W.

 

Jeg tror det er kaliber 12 hagleløp, men er usikker på hva slags kaliber rifleløpet har.

 

Det som jeg har klart å tyde av tekst er St m G og N 12.7 gr. I tillegg er Nitron skrevet på høyre hagleløp. Er det noen som kan hjelpe meg med å aldersbestemme drillingen samt å finne produsent?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Litt fort og gæli etter hukommelsen...

 

"Nitro" og kronet "N" på hagleløp betyr at det er trykkskutt og godkjent for røyksvakt krutt. "St m G N 12,7 gr" betyr at rifleløpet er trykkskutt med mantlet kule og 12,7 gram av datidens røyksvake krutt (dette er altså en overtrykksladning, må ikke brukes som ladedata).

 

Måten trykkskytingsmerket på rifleløpet er skrevet tyder på produksjon etter 1912.

 

Videre ser man en kaliberbenevnelse i millimeter, som nok angir boringsdiameter før rifling. Igjen ble vel denne typen merking innført i 1912, hvis jeg husker rett. Et par linjer nedenfor kaliberangivelsen står det "11.20", som antakelig står for november 1920. Dette er da datomerking for når børsa ble trykkskutt og godkjent for salg.

 

Kan desverre ikke hjelpe med å identifisere produsent. Eksakt kaliberbenevnelse står som regel ikke på våpen fra denne tiden, en har en boringsdiameter for rifleløpet og that's it. Må nok ta en avstøpning av kammeret og måle for å være sikker på kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar. Det kan godt være at den en produsert nov 1920, men jeg trodde den var eldre da min bestefar sa at hans far (født 1890) kjøpte den av en eldre mann som hadde hatt den i sitt eie en god stund.

 

Når det kommer til produsent, finnes det et register eller en database på nett hvor jeg kan søke etter dette? SW er det nærmeste jeg har kommet å finne ut noe. Det er også en krone mellom S og W, har denne kronen noe å gjøre med de andre kronene? Og hva slags verdi har slike våpen?

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips!

 

Jeg fant denne siden: http://www.shotguns.se/html/germany_1890-1945.html" target="_blank

 

S står for 1891-1945

Proof of smoothbore barrels

W står for 1891-1945

Proof on choked barrel

 

N står for 1912-1939

Nitro proof or semi smokeless powder

 

Har også funnet bokstavene

 

U: Crowned U with crown represents “Untersuchung” equals “view”.

 

In some cases U with eagle. The difference between crown and eagle is not known.

 

Definitive proof and definitive proof on guns in final state together with crowned B (8).

 

Was replaced 1912 by no 17 for Nitro proof, but was still valid until 1939 as final black powder proof.

 

 

Og G:

 

1891-1945

Proof on rifled “Gezogen” barrel

 

 

Kronen stemmer også

 

Nå gjenstår det bare å finne Proof House. Klarer ikke å tyde dette tegnet over U. Er det et dyr eller bare en figur?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...