Jump to content

Varme løp, enkel kjøling


C.E.A.

Recommended Posts

Spesielt om sommeren kan det være et problem med varme løp, det kan bli mye venting men det går jo greit om man har flere rifler med på banen, da kan man bytte på. Spesielt når det gjelder jaktrifler synes jeg man bør skyte med ganske kaldt løp.

På slutten 1970 tallet var jeg på Norma i Sverige og besøkte bl.a. testbanen deres, der la de en trykkluftslange med litt åpning på inn i løpene etter at de hadde skutt. Jeg tok ideen med meg hjem og har i alle år siden brukt en liten madrasspumpe til å kjøle ned løpene med når det har vært nødvendig, ganske utrolig hvor raskt det går selv selv på varme dager uten vind. Holder man hånden foran løpet når man blåser de første pumpene igjennom så er det nesten som om man brenner seg ved skikkelig varmt løp.

Sikkert andre som har brukt noe tilsvarende men jeg har aldri sett det nevnt eller at noen har brukt det, håper andre kan ha nytte av dette.

 

 

DSC02409.jpg

 

 

 

 

----

Link to comment
Share on other sites

Hmmm - lur idé! Jeg kom plutselig til å tenke på at Biltema har slike oppladbare, elektriske madrasspumper til en billig penge (kan lades fra 12V og 220V). Det må da være ypperlig; sett den på og gjør noe annet noen minutter, og vips; ferdigkjølt løp :-)

 

 

Har du noen aksjer eller andre interesser i Biltema? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen fare for at (relativ) hurtig nedkjøling av løpet kan føre til spenninger i metallet ?

Jeg har i det siste fått sjansen til å fyre av en del skudd, gjerne 60-70 stk på kort tid hver gang, og løpet har da vært så varmt at det har vært umulig å ta i uten å få brannsår. Men har ikke tatt sjansen på å kjøle det ned utover "normal" nedkjøling.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm - lur idé! Jeg kom plutselig til å tenke på at Biltema har slike oppladbare, elektriske madrasspumper til en billig penge (kan lades fra 12V og 220V). Det må da være ypperlig; sett den på og gjør noe annet noen minutter, og vips; ferdigkjølt løp :-)

 

 

Har du noen aksjer eller andre interesser i Biltema? :lol:

 

Han trenger vel ikke å "interesser" der i gården for å sryte litt?

Tror nok det er slik at kvalitet og kvalitet går hånd i hånd... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...