Jump to content

første Rifle


Maj. Retard

Recommended Posts

Hei.

Jeg er ny på forumet og jeg skal snart kjøpe meg rifle.

Jeg har kikket på flere rifler bl.a Remington Sps, Winchester M70, Howa 1500, Savage 116 WW,

CZ 550 og Zastava M70. Det ideelle kaliberet hadde vert 6,5x55 men som dere vet er dette litt vanskeligt med tanke på amerikanske rifler... Jeg lurer på om noen av dere har erfaringer med noen av våpnene og hvordan kaliber jeg skal velge hvis 6,5 eller 270(litt for dyr treningsammunisjon) ikke er aktuelt.

 

Martin

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips:

Rifle: Tikka T3, model Hunter eller Lite SS. (alt etter en vil ha treverk eller "rustfritt"). Evnt Howa/Remington om en ikke har råd til Tikka.

Kikkert: Meopta av noe slag, (nesten)billig og bra...

Kaliber: .30-06 Springfield. Uten tvil. Evnt .308 Winchester om en er spebygd :lol: (Billig amunisjon i begge kalibre :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett på Tikka, men har funnet ut at det blir litt for dyrt. Hvordan er kulebanen på en 30-06 i forhold til en 6,5X55, er det stor forskjell?

 

6,5-55 har nok litt flatere kulebane enn .30-06, men .30-06 har mer power :P

Hva er ca budsjettet ditt :?:

En får tak i Tikka T3 til rundt 7000kr.

 

Ta titt HER

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på xxl her en dag å kikket på bla Browning, men det så ut til å bli for dyrt for meg. Hvis den kommer under 10000 med kikkert er det jo ikke uaktuelt, men får du da en god kikkert på børsa? Er en kikkert til 3000,- bra?

 

Det kjentes ut som en mye bedre stokk på Browningen enn på Tikkaen(litt mye plast).

 

budsjettet er på rundt 10000 kr.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg er ny på forumet og jeg skal snart kjøpe meg rifle.

Jeg har kikket på flere rifler bl.a Remington Sps, Winchester M70, Howa 1500, Savage 116 WW,

CZ 550 og Zastava M70. Det ideelle kaliberet hadde vert 6,5x55 men som dere vet er dette litt vanskeligt med tanke på amerikanske rifler... Jeg lurer på om noen av dere har erfaringer med noen av våpnene og hvordan kaliber jeg skal velge hvis 6,5 eller 270(litt for dyr treningsammunisjon) ikke er aktuelt.

 

Martin

 

Hei og velkommen.

 

De våpen du nevner pluss mange andre er alle gode våpen...Kjøp det du føler passer deg best og du syns er penest. 8)

 

Over til kaliber. Skal du jakte storvilt(større enn rådyr) Vil jeg ambefale kaliber 6.5X55, 308win eller 30.06. Dette er patroner som innen 200meter gjør en god jobb på alle vilt som kan skytes. Og som har rimelig kjøpe ammo. 6.5X55 og 308win er litt rimeligere enn 30.06. :mrgreen:

 

Skal du jakte vilt opptil Rådyr ville jeg valgt ei rifle i kaliber 223Rem. Mye billigere ammo og super småvilt kaliber. Mange av de våpen du nevner leveres med dette kaliber pluss mange andre våpen.

 

Når det gjelder kikkert sikte kjøp det dyreste du har råd til eller kjøp ett passe dyrt ett og bruk resten på ammo. Billig og bra er Bushnell tropy serien eller Elite 3200 som koster noen hundrelapper mere.

 

Lykketil med våpen/kaliber valg. Og god jakt til høsten.

Link to comment
Share on other sites

Det kjentes ut som en mye bedre stokk på Browningen enn på Tikkaen(litt mye plast).

 

budsjettet er på rundt 10000 kr.

 

Er bare å velge en annen stokk det vet du ;)

 

Hva budsjettet angår vil jeg fraråde en Browning eller Tikka til 10,000 totalpris, kjøp ei billigere f.eks Howa 1500 som jeg utelukkende hører lovord om, og legg penger i kikkerten og stålmontasje så du ikke får jakten ødelagt av en kikkert fra helve(lipton) eller treffpunkt ute av innstillingen etter ett fall i sørpa midt under jakta 1 mil inni terrenget..

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke en Landrø mauser? Jeg har en slik i 30-06. Jeg kjøpte min brukt, nye skal de ligge rundt 4000,- etter hva jeg husker .. På toppen har jeg en Schmidt og bender 1,5-6x42. Tilsammen ca 8000,-

 

http://www.landro.no/mauser.htm

 

kikkert: http://www.jaktogfriluft.no/Brukt.asp?I ... 0072912492

 

Legg merke til prisene på Schmidt og Bender der :D

 

Sim salabim - du har kvalitetsbørse med drømmeoptikk til godt under 10 000. Mauseren er beddet i for-og bakkant av låsekassen og har frittiggende løp. Gir topp samlinger - også med kjøpeammunisjon. Stokken er meget komfortabel - strak med relativt høy kolbekam.

 

Dette er ett av en mengde fornuftige valg du kan gjøre - jeg ville bare gjøre oppmerksom på dette klassiske kvalitetsvåpenet. - Lykke til med valget

Link to comment
Share on other sites

Zastava selvsagt :D

img_4872481373f0f.jpg

Velprøvd, rett og slett mye rifle for pengene, god stokk, robust ikke noe plastikk, eller såkalte "rustfrie" nykker.

 

Mausermekanismen er i en egen klasse.

 

Den dagen Zastavaen min ikke vil mer på jakt, da kjøper jeg ei ny.

Børsa er over 20år gammel, og skyter femskudds-serier innenfor størrelsen til en snusboks.

 

 

Kan trygt anbefale Zastava !

Link to comment
Share on other sites

hør på Langlo, hva er vel bedre enn en mauser, et skikkelig bruksjern, billig, og kvalitet, tenk på at disse våpnene har vært i bruk for over 60 år siden å ennå funker de som om de bare var 10 år gammle :D

 

jeg ble anbefalt å kjøpe en ombygd Mauser, men forhandlerne sa til meg den gangen at jeg ikke kom til å få rifla før til høsten og det ble for lang ventetid

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...