Jump to content

Dobbelrifle Krieghoff big 5 Classic 500/416


blundby

Recommended Posts

Jeg vurderer denne til ca 50.000 på Jakt & Friluft. Min første dobbel og har ingen erfaring med det fra før. Er ikke rekylsensitiv og har skutt en del med grovt.

 

- Hvordan vil dere vurdere Krieghoff mot Heym, Chapuis og Merkel med hensyn til kvalitet?

- 500/416 yter det samme som 416 rigby, men er "flanged". Noen ulemper vs mer tradisjonelle

kalibere?

- Mitt alternativ er 500 nitro men må da opp 5-10.000 i pris.

- Generelt om dobbeltrifler: Jeg vet det er ment for korte hold. Kan jeg forvente omtrent 3

tommer samlinger på 100m?

- Vil jeg på elgjakt kunne finne ut av treffpunkt med det ene løpet og jobbe ut til 150m?

- Regulering uten optikk. Innebærer det store problemer eller omregulering ved montering av

optikk?

Link to comment
Share on other sites

vil du ikke heller vurdere merkel 470Nitro`en di har til 35 000kr?

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=29252477" target="_blank" target="_blank

 

fordelen med flanged hylser er at di egner seg bedre til dobbeltrifler

 

feks en 375 flanged egner seg bedre til ei dobbel rifle enn 375H&H. da finnes tilfeller da det har vært problem med at hylsene ikke har blitt kastet ut av ejektoren, og det kan være farlig vis du er i afrika du må stole 100% på våpen og patron.

 

og det gjelder hva som er best, da chapuis, merkel kreighoff og Heym. alle er veldig bra rifler

jeg ville valgt chapuis over merkel pga du får mer rifle for pengene, og heym over kreighoff vis penger ikke hva noe problem.

 

grunnen til at chapuis seiere over merkel, er pga jeg ikke liker kolben på merkel, mens chapuis har mer rett klassisk stokk som det ska være på ei dobbel rifle, og du får mye mer pynt på våpenet.

samme med heym over kreighoff, heym er bare et mye penere våpen å se på i mine øyne, begge er av tysk kvalitet så ingen problem der. Dobbelrifler Handler om følelser ;P

Link to comment
Share on other sites

Da ble det en Krieghoff Big Five PH i 500/416. Nydelig våpen. Litt leveringstid 30+ dager på RCBS dies, men dette blir moro!

 

Tror jeg har funnet ladning som ligner det den er regulert for også:

 

400 grain SP, 109 grain H1000. Bør ligge på ca 710-720 m/s.

 

Komplett irrasjonelt, er klar over det, men for et våpen! ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle positive kommentarer. Fablet om dobbeltrifle fra jeg var 16 år og har nå 20 år etter endelig motstått min ellers relativt sunne fornuft og skaffet meg en, i skikkelig kaliber ;)

 

Ringte midway norge og de anslår ca 30 dager leveringstid på diesett. Det må spesialbestilles fra RCBS og produseres ikke før mottatt bestilling. Skjønner nå at det er et ganske sært kaliber (nær villkatt)... Håper bare ikke Midway går langt over anslått leveringstid (som jeg har hørt om at ikke er uvanlig tidligere).

 

Her er noen bilder fra finn annonsen til j&f:

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=29027568" target="_blank" target="_blank

 

Jeg vil følge opp med bilder og rapport fra samskytings og hjemmeladingseksperimentering etterhvert...

 

Har funnet hylser: Jamison og kuler Hornady 400gr SP (trening) og regner ca 14 kr skuddet når jeg lader selv. Ellers er prisen på fabrikkammo vanvittig avskrekkende: 180kr skuddet (Norma PH)!!! Dette er ikke et aktuelt kaliber dersom en ikke lader selv nei :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Fikk akkurat tak i dies på lager fra tysk forhandler. Et merke jeg ikke har hørt om før: CH Tool & Die. Koster halvparten av RCBS og skal i følge selger og det jeg leser meg frem til i ulike forums være av tilsvarende kvalitet.

 

Er det noen som har erfaringer med CH- Dier?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...