Jump to content

M98K til 8x68


M98K

Recommended Posts

Er ny her så dere får tilgi om jeg bommer litt på stilen til å begynne med.

 

Jeg har over lengre tid prøvd å få fatt på en rifle i kaliber 8x68s. Jeg hadde for noen år siden en Steyr Mannlicher Luxus i fingrene som jeg kunne fått for 11 lapper, men nølte for lenge på prisen. (Ja, jeg har tengt å kappe av meg en finger til straff).

 

Nå står jeg litt på bar bakke og vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men har hørt at det skal gå an å bygge 8x68 på den gode gamle M98 kassa. Men siden F1 ombyggingen allerede har fjernet mange millimeter av godset for øvre låseklakk så virker det nesten rart at det skal gå an å ta ut mer for å få inn en enda lengre patron enn 30-06'n. I tillegg så ble så vidt jeg kjenner til magasinkroppen strekt for å få inn 30-06'n og da høres det usansynlig ut at det skal gå an å strekke mer så det går inn en patron som er 5 mm lengre!?

 

Jeg ser jo at det er noe å gå på i kassa, men med tanke på at det skal skytes med en så "heftig" patron som 8x68 så trenger man vel heller mer styrke enn å begynne å gjøre kassa svakere? Håper noen kan opplyse mitt forvirrede sinn på dette! :?:

Link to comment
Share on other sites

8x68 går fint i en Mauser. Det er det den er konstruert for. Støtbunnen må åpnes og kanskje en liten justering av matingen. Styrken tilstrekkelig.

 

Går akkurat med tanke på magasinet. Men lange kuler eller kort settedybde er ikke veldig aktuelt uten å modifisere mer.

 

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to kasser. En F1 (Norsk ombygd hær-kasse) og en orginal mellomkrigsmauser nummerlik med bare mauserørnen på) uten utfresningen på fremre del av kassa (låsedelen). Går det an å bruke den orginale uten F1 utresingen da, siden du sier at "det er det den er bygd for". Jeg trodde de var bygd for 8x57 opprinnelig jeg?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kansje det finnest ei 8mm jakt mauser,ofte ferdig jaktvåpen,så er det jo bare å kamre om å øppne sluttstykket, og skyt.Men har du lyst på et custom så koster det jo fort mange lapper før du er ferdig.

Mener det er samme kule i 8-68 som 8*57is.Rett meg vist jeg har feil,har sikla på denna patrona da jeg fikk skyte med ei slik mauser på druge hold,potent caliber detta.

Link to comment
Share on other sites

Patronen ble utviklet for å passe i en standar M98 kasse.

 

Nei!

 

De 6 våpen som Mauser-Werke ferdigstillte i dette kaliberet i 1941 ble alle laget på magnum-kassa.

 

M

Skal ikke gi meg ut på en diskusjon om dette, men jeg mener att det jeg har lest meg til er att RWS startet med eksprimentene på midten av 30 tallet med ett standar M98 system og RWS lanserte den første fabrikkladingen 1939.

Link to comment
Share on other sites

Patronen ble utviklet for å passe i en standar M98 kasse.

 

Nei!

 

De 6 våpen som Mauser-Werke ferdigstillte i dette kaliberet i 1941 ble alle laget på magnum-kassa.

 

M

 

 

Har du mer info om den serien på 6 våpen ?

 

Det er skrevet ei glimrende bok om emnet; John Speed "Mauser Sporting Rifles"

 

Jeg har fått bygget 2 våpen i 8x68S på ordinære M98 kasser. Ei på en Brno ZG47 og ei på en original Oberndorf kasse fra 1939. Du må forlenge magasinet med 4-5mm for å akseptere patroner på 88-90mm(en 8x68S på 86mm ser veldig krampaktig ut..), flytte boltstopperen litt tilbake og ta ut litt gods i fremre låskassering.

Husk at salige Holland&Holland bygget mange 375 på originale M98-kasser, og at de tok ut vesentlig mer gods enn du må på en 8x68S. Ingen av deres rifler hår blåst seg åpne..

 

8x68S og 8x57IS bruker samme kulediameter; 8,20mm(.323 tommer). Den eldre 8x57I har 8.07mm(.318 tommer), men disse er relativt sjeldne nå.

 

m

Link to comment
Share on other sites

Mener forsatt at 8x68 er konstruert med tanke på å passe i en M98.

 

Var jo ikke Mauser som konstruerte patronen. det var Schüler. Men en lang låskasse er nok et bedre valg så muligens derfor mauser valgte å bygge riflene med denne kassen.

 

35 VRM

 

Du har sikkert rett i det.. Schuler hadde nok bare standard kasser. Mauser-brødrene tenkte sikkert at det var lettere, og kanskje mer eksotisk å kamre den i ei børse med magnumlås. Mener å ha lest at 6 slike ble ferdigstilt, alle i "Sporter B" varianten.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Husk at salige Holland&Holland bygget mange 375 på originale M98-kasser, og at de tok ut vesentlig mer gods enn du må på en 8x68S. Ingen av deres rifler hår blåst seg åpne..

 

+1 Jag har själv byggd både en 8x68S och en 458Lott på M98 STD kasser 8) (Finns ju till och med dom som trycker ner en 500 Jeffery i samma mekanism!)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...