Jump to content

Hjelp til demontering løp Marlin 30 AS


reloader

Recommended Posts

Jeg har en Marlin 30 AS i .30-30 win. Jeg leverte våpnet til gjenging hos forhandler, og deres børsemaker fikk ikke løsnet løpet.

 

Er løpet gjenget inn, eller er det presset på plass?

Evt andre muligheter for hvordan det er festet?

 

Han har prøvd å skru det løst, men turte ikke ta i så alt for mye.

Link to comment
Share on other sites

Var å snakket med forhandleren i dag, og han hadde snakket med Norma som er importør.

De kunne fortelle at når løpene ble montert på fabrikk i disse; ble løpene frosset ned i flytende Nitrogen, altså ca. -196 grader Celsius,

deretter satt i låskassen til de ble nedkjølt.

Det vil si at de sitter med en veldig kraftig presspassning. Og skulle jeg være så heldig å få den ut, vil det nok bli vanskelig å få den inn igjen.

(Flytende Nitrogen er liksom ikke hyllevare :wink: )

Vil jo helst ikke varme låskassen til flere hundre grader for å oppnå samme klaring.

Link to comment
Share on other sites

Du er neppe hjulpet om du får tak i kjemikaliet. Det blir det samme som å løsne deler montert ved varmekrymping.

Her vil du kjøle ned hele forbindelsen.

Har dette våpenet en rund bolt (sluttstykke) som flukter med pipa og stikker ut bak ? I så fall behver du ikke demontere pipa for å gjenge til lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

Har da sett en god del Marliner med demper så kanskje du skal høre med en annen smed?

 

Har funnet flere på forumet her jeg også.

 

Hvis jeg finner ut en løsning på problemet, så vil det være hensiktsmessig for meg å bruke samme børsemaker da han dreier gjenger som ikke gir treffpunktforflyttning.

 

Men, hvis ikke har jeg andre jeg kan bruke.

Link to comment
Share on other sites

børsemaker da han dreier gjenger som ikke gir treffpunktforflyttning.

 

 

 

Om børsemakeren hevder noe slikt er det i seg selv grunn til å finne en annen....

 

Børsemakeren har ikke hevdet noen ting, dette har jeg selv testet ved skyting med og uten demper.

Kan også tillegge at flere kunder jeg har snakket med, som bruker samme børsemaker, har samme erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...