Jump to content

Kjøp av første Rifle (Links)


rewdi

Recommended Posts

Skal kjøpe min første rifle, problemet er at jeg finner nesten ingen rifler i links utgave uten at det koster skjorta.

(kaliber 6,5x55).

Pris klasse : 5000,- til 8-9000,-

Helst synt stokk, men ikke et must.

 

Er det noen som har noen tips utenom Tikka T3???

 

Takk på forhånd

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du burde kanskje skrive kva som er grensa di? Eg vil tippe Remington har nokre som er billegare enn T3. Og det er muleg det finst andre som er enda billegare. Men viss du er opptatt av pris, kvifor ikkje vurdere noko som er brukt? Ein kan gjere gode bruktkjøp! Og så bruke pengane på ein god kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Hei, er i samme båt som deg (skal kjøpe førstegangsvåpen, men ikke links :)).

 

Jeg har helt inntil det siste sett på Howa eller Tikka, men faller mer og mer for Browning a-bolt nå.

 

Jeg tipper at hvis du bare er tålmodig nok så dukker det opp noe, har du prøvd å avertere etter en 6,5x55 links?

Link to comment
Share on other sites

Remington og Ruger har forholdsvis rimelige våpen i links. Har erfaring med begge typer, og det er greie og pålitelige rifler slik jeg ser det. Brukte en Ruger M77 links i mange år, og det eneste jeg hadde å utsette på rifla var ett noe ”lurvete” avtrekk. Men dette skal visstnok ha blitt forbedret de senere år.

Ellers så leveres flere modeller av Zastava i links (se Jaktdepoet). Jeg har ingen erfaring med disse riflene, men mener det er mausermekanisme på dem, og det er jo pålitelige greier.

Browning og Kongsberg leverer også kvalitet i links, men da må du opp i en noe høyere prisklasse.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha 6,5x55 i linksutgave, og ekskluderer tikka t3, da må du nok klare deg med trestokk og blått stål om du skal holde deg i det prisleiet. Sabatti, CZ og Zastava lager mener jeg, ellers blir det nok adskilig dyrere. Amrikanske produsenter har billigere børser med både synthstokker og rustfritt stål, men da må du gå over på ei anna patron. Unntaktet er Browning som har levert noen, men også de ligger høyere i pris.

Link to comment
Share on other sites

En kamerat har lyst på ei rifle nå, og lurer på å kjøpe noe veldig billig. Ser at noen M98'er ser litt "hjemmelagede" ut, så vurderer noe annet. Hvordan er eldre Remington 700? Står et par på Finn.no, feks denne:

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31630835

 

Søren ikke mye rimelig å finne i links...

 

Pussig egentlig. Jeg er venstrehendt selv og bruker derfor venstre til det meste, men jeg skyter ikke links. Med pistol (de utrolig få gangene jeg har skutt med det), klarer jeg ikke å bestemme meg om det er best å holde den i venstre eller høyre hånd.

Link to comment
Share on other sites

Har lett en del til nå å vurdere å gå opp i kaliber enten 30.06 eller 308.

utvalget i rifler i prisklassen jeg ser etter er mye større.

men vil ha en rifle som kan brukes til det meste,

Hvordan er det å bruke 30.06 eller .308 på fuglejakt?

 

Begynner å vurdere Remington 700SPS links 30.06 mer å mer. Erfaringer??

Link to comment
Share on other sites

Har samme riflen bare i 308. Vist du ikkje har så mye erfaring med rifle anb eg 308 . Husk at denne er ikkje bedda så du får ikkje noe bra samling med den, kappa løpet til 41 cm og satt på demper, no er den mye snillere. Her har du tråden min om denne riflen litt bilder å stesj.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode tilbakemeldiger å tips.

 

Valget havnet på en:

 

Remongton 700 SPS Synthetic Links

Kal : 30.06

Demper : A-tec Maxim Titan

Optikk: Leopold VX-I 3-9 x 50

 

Satser på at det er en bra kombo. Får testet den til helga :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...