Jump to content

Stål i knivblad?


MartinG

Recommended Posts

Stål i knivblad, har lyst til å lage min egen kniv. Og sitter i et dilema før prosektet kan kome i gang. Mye omtalt både her og andre steder. Hvilket stål? Kniven er tenkt å være en allbruks turkniv og kan få lit hard medfart og lit manglene vedlikehold mens man er ute. Har brukt mye fallkniven og er vel det rustfrie jeg er mest fornøyd med av det jeg har brukt. Men har fåt lit småhakk i eggen. Ellers er jeg godt fornøyd med håndsmide blader og anet ikke alt for hardt karbonstål eks. karbon v fra coldsteel. Men de ruster under de rette (gale) omstendighetene i løpet av noen timer. Og setter også pris på at disse kvivene er greie å sette opp. Noen forslag???

Link to comment
Share on other sites

Det er stort sett mulighetene for herding som avgjør hvilket stål du bør ha.

Rustfritt stål og høylegerte verktøystål stiller høyere krav til utstyret.

 

Det enkleste er lavlegert stål og karbonstål. Kan smis, lett å bearbeide, herde og bryne.

 

Av rustfrie stål er 12C27 og RWL 34 mest aktuelt. Disse bør ikkes smis. RWL 34 er et ganske bra stål og egentlig mer avansert enn hva man trenger til det første forsøket, men det er også det knivstålet som er lettest tilgjengelig i brukbare dimmensjoner.

 

Du kan få kjøpt stål her:

www.brisa.fi

www.nordellknives.com

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...