Jump to content

Alder ved antikke våpen.


The Kid

Recommended Posts

Tror ikke det er noe definert alder på dette, men sånn språkmessig så henspeiler ordet "antikk" på noe som er svært gammelt. Antikken var en tidsperiode som varte fra ca år 500fk til 500ek, og skytevåpen fra den tiden er vel mere sjeldent...

 

I antikvitetssammenheng brukes ordet om gjenstander som typisk så dagens lys for minst 100 år siden eller mer og gjerne som for lenge siden er erstattet av mer moderne utstyr. Personlig syns jeg ordet "antikk" er feil å bruke på våpen av moderne konstruksjon og iallefall om våpen med røksvakt krutt som drivmiddel.

 

Antikk er ikke et ord definert i lov eller forskrift, der skiller man bare på hva som er pliktig å ha registrert eller ikke.

Regfrie skytevåpenvåpen er iht forskrift svartkruttvåpen som er produsert før 01.01.1890, dette gjelder alle skytevåpen -rifler som pistoler.

Link to comment
Share on other sites

På rifle er det produser før 1890 men det på revolver er produsert før 1871. Husk det er når våpnet fysisk er produsert og ikke modellår. Våpen som har et kaliber man ikke får ammo til eller lett kan skaffe komponenter til ladning til kan også bli registreringsfrie etter søknad. Dette gjelder da mest pinfire og rimfire patroner som ikke blir produsert i dag.

Link to comment
Share on other sites

Der finnes og en regel? -praksis, hvor man kan søke om registreringsfritak. eks. om ett våpen ikke er gammelt nok til å slippe registrering, er det noe som heter- registreringfritt grunnet manglende tilgang til ammo.(mulig det kalles grunnet alder og konstruksjon) altså et våpen som er så sjeldent at å fremskaffe ammo er (tilnærmet) umulig. ( en og annen samlepatron på qxl er ikke tilgang på ammo) men om det lar seg skaffe ladekomponenter og dermed har tilgang på ammo, kan det bli værre å få søknaden igjennom.

tror praksisen varierer fra forvaltning til forvaltning. har selv sett rifler som er unntatt registrering på nevnte grunnlag. det ville tatt meg en time å skaffe ammo til den børsa jeg så på finn.no ett par år tilbake. da jeg selv for ett år tilbake skulle søke på ett fritak, spurte dama på forvaltningen om tilgang på ammo. ærlig som jeg er svarte jeg at det er en teoretisk mulighet å skaffe hylser fra uniten.. den rifla forble registrert.

 

ja der var Rufus før meg...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...