Jump to content

En smartere kanadisk bue APA


Litago

Recommended Posts

Her er en kjempe smart kanadisk bue frabrikant APA

 

Hjemmeside:

http://www.apaarchery.com/home.html" target="_blank

 

Smarteløsninger:

http://www.apaarchery.com/apa-exclusives.html" target="_blank

 

Edit:

her er en video av godsakene på buen:

 

riktig nok er disse nok så dyre man kan også få Riser i full karbonfiber i en "Live to hunt Edition"

Link to comment
Share on other sites

Super service har de også fikk svar på alle spørsmålene mine på ca 1t da jeg sendte de en mail idag på kvelden

pluss at de har også som Winchester Lifetime warranty og man får carbon bue fra 899$

dette er billig forde man kjøper direkte fra APA 8)

Link to comment
Share on other sites

gjelder den garantien i norge også? Er noen merker som fjerner garantien om man ikke kjøper av en norsk forhandler, men dette gjelder kanskje mer de merkene som faktisk har norske forhandlere :P

 

Har en kompiss som har en hoyt carbon matrix på vei, han hadde først 32" men har bestillt 35" nå pga dralengden. det er vist den beste buen han har vært borti til nå :)

Link to comment
Share on other sites

vel det jeg har fortalt her er det jeg har fått selv direkte fra kona til sjefen sjøl

så jeg går ut ifra at denne garantien gjelder i norge også 8)

har vurdert hoyt selv den nye Carbon Element RKT i 55-65lbs

må bare få trent litt med musklene men er det et stort sprang og ta og dra opp 40 til og gå opp til 50 nå?

stor vekt forskjell?

Link to comment
Share on other sites

40 til 50 er en dramatisk økning, proffene går opp 2 pund om gangen... Selv skyter jeg med 48-50ish (44@28), som er litti overkant siden jeg skyter så lite nå. 60 (recurve) er helt håpløst å treffe noe med, iallefall i lengden, farlig og nytteløst å trene med.

Om jeg ikke bryr meg om at skuldrene ryker, så kan jeg sikker "dra opp" ei bue på 90, iallefall 75 pund - men hva skulle være vitsen med det? Har en langbue på 90, som du kan få gratis om hensikten kun er å ødelegge deg...

 

K

Link to comment
Share on other sites

det var det jeg var redd for ja vil jo gjerne ha en bue som er allsidig som kan brukes til trening samt jakt

forde lemmer er grusomt dyre og kjøpe på nå vet ikke jeg hva lemmer til hoyt koster

men jeg drar værtfall 40 ganske fint uten noe stress vil være dumt og ødelegge det

bør jeg da kjøpe en bue som er 50 og skru den ned? og evt kjøpe nye lemmer?

men noe av det jeg har vært redd for er det at når man tar 50 lemmer og skrur dem max ned til 40 at skruene i lemme lommene skal skru seg selv ut og til slutt sprette ut er dette noe som kan skje?

Link to comment
Share on other sites

Var jeg deg hadde jeg ventet med å kjøpe ny bue til du har skutt en stund med den du har og gradvis justert den opp til 50. når du da har skutt med 50 en stund hadde jeg heller kjøpt en annen bue i 50-60 lbs eller noe sånn. Det er ett en veldig kurant styrke på en allround bue syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

ja det er jo et smart valg og ta er forsåvidt en veldig grei bue ikke noe galt med den

toppklase og alt har jo forhørt meg litt om mathews og litt forskjellig men du gir meg et veldig bra råd der Bowfreak som jeg vurderer og ta forde jeg taper en del penger nå og når jakt buen skal på plass taper jeg mer

men jeg får vært fall vite prisen på nye mathews Heli m snart men jeg kommer nok mest sannsynelig til og følge rådet ditt

 

Edit: heller invistere i noe jaktklær og proff utstyr til bua

Link to comment
Share on other sites

Det er mange fristelser, så jeg har full forståelse for at du sjesker på ny igjen :) Jeg sjesker hele tiden, må bare styre meg litt :P Jeg har den fordelen at jeg har skutt en stund, så det med pund styrken er litt mer uproblematisk, men det vil sannsynligvis ikke ta så lang tid for deg og bygge opp teknikk og de rette musklene slik at du sannsynligvis innen 6 mnd med en del skyting fint takler 50 lbs :)

Link to comment
Share on other sites

håper på det ja 8) men så er det jo et spørsmål om økonomi buer er ikke veldig billige

koster jo det samme som mangen rifler og jeg har jo forsatt ikke alt ustyr på plass enda heller

mangler noe utsyr på bua samt jakt klær men dette kommer seg

Bear Attack er ingen dårlig bue for og si det slik den er meget god

samt jeg har 2 par med lemmer så jeg har jo 40-70pund på disse til sammen

så det ville jo bare vært dumt og bytte bue forde jeg har hatt litt problemer rundt den

men neste gang jeg skal ha bue er det bare og gjøre jobben bedre enn det jeg gjorde det denne gang

også velger jeg og kalle det for en nybegynner feil :lol:

får mye gode tips or råd her inne og så snart jeg får tatt meg turen innom bueklubben så blir alt bare en fryd :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Angående dra vekt , så er det ikkje lenge før enn merker at det bedrer seg. Hadde med meg en ung gutt ett års tid , han starta på 35, slet voldsomt , men ved årets slutt, dro han 55lb. Min Elite står på 67lb, har ikkje fått trent på laaaaaang tid nå...så må nok gå ned litt :-) men lykke til videre :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja angående dravekt :? Min gamle Hoyt Vectrix var alt for tung for meg (intet nytt under solen), så jeg skrudde den elt ned og litt til - til det var like mye gjenger i inngrep som skruene var tykke - det pleier å holde. Da var den 55ish, og kun med de aller letteste pilene leverte den under 80J ! Eller var det 90? fila er forlatt i den gamle PCen.

 

De fleste land med krav til energi snakker om 40J, recurver på under 50# leverer det, og en compoundbue på 30# vil antakelig levere det om den er å få kjøpt... Der man krever dravekt er 40# vanlig, finnenes 180N er jo ikke langt unna.

 

Diskusjonene omkring buer dreier seg med stor overvekt om hvor mye dravekt man kan klare, og hvor mye man kan trene seg opp til. Det er knapt noe som er mindre interessant! Men macho er det nok.

 

Dette er muligens interessant:

http://www.nbjf.net/download/Buejegerskolen-1.pdf

http://www.nbjf.net/download/Buejegerskolen-2.pdf

http://www.nbjf.net/download/Buejegerskolen-3.pdf

http://www.nbjf.net/download/Buejegerskolen-4.pdf

 

Det som er viktig på all jakt, bue eller ikke, er å treffe der man skal treffe - og knapt har jeg sett en tråd om hvordan man skyter, vordan man lærer seg å skyte, hvordan man tuner buen og pilene - det siste er vel så viktig for pilas inntrengning som kraft, i tilleg til at det er kritisk for presisjon.

Hvordan trener man skyting, hva er korrekt teknikk - det er det ingen som lurer på. Så de fleste er nok jævlig gode til å skyte?

 

Mere on topic, så var de ATA buene snasne. Men det var det å spare da :oops:

 

K

Link to comment
Share on other sites

O hellige jul...

 

Det er klart ikke pundstyrken på buen ikke har alt å si, men man har en mye flatere pilkurve på en bue på 60 eller 70 lbs enn en på 40, noe som gjør at man må justere siktet mye mindre på de forskjellige avstandene. Noe som for oss som skyter med 1 pins sikte er veldig greit i en jakt situasjon.

 

I tilegg har man farten på pila som spiller inn, om man skyter ett dyr på 25 meter er det greit at pila kommer raskt frem slik at ikke dyret rekker å reagere.

 

Når det står at en bue har en hastighet på f.eks 320 fps er det ved:

 

70 lbs dravekt

30" dralengde

350 greins pilvekt.

 

Går du da ned på dravekt og dralengde går den saktere, men dette kan jo igjen kompanseres med lettere piler.

 

At jeg er så jævla god til og skyte skal jeg ikke påstå, men jeg treffer hvertfall sånn passe. I tilegg trener jeg skiveskyting 1 gang i uka og 3D 1 gang i uka. Når jeg har tid trener jeg i tilegg avtrekk, pusting og sikte tekniker hjemme...

 

Ett bilde fra en trening for et par uker siden, 18m innendørs, men med jaktriggen.

307244_10150837721545467_666560466_20950161_272513803_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

takker folkens for gode historien or veiledninger til buejeger skolen skal definitivt leses i kveld

jeg skal ta og trene meg opp til 50 så skal jeg ta også kjøpe meg en 60punds APA bue

disse meneskene er noe av det koseligste jeg har pratet med de skal snart om et par uker legge ut nye 2012 linja si

og katalogen for 2012buer kommer i posten det er bare og glede seg :mrgreen:

i morgen skal det bli morro og gå it og få skutt litt med bua mi og se om jeg får justert dette sikte jeg kjøpte som er

mega avansert :|

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...