Jump to content

trykk symbol


skurtfaen

Recommended Posts

hastighet og ladning er ikke nok til å si hva slags trykk en patron genererer. Det varierer fra en kruttype til en annen. Slik er det ihvertfall for kulevåpen. Regner med at det finnes mange forskjellige typer krutt til haglepatroner også. Av og til står trykket oppgitt på patroneska, men oftest på mangnumpatroner tror jeg.

 

Du kan bruke vismutpatroner med normal ladning i hagla. Er den gammel, så skal du ikke uten videre bruke stål, eller andre harde materialer.

Link to comment
Share on other sites

Den er en gammel baikal ss anno 70-, men den har 760bar og 1/2 boring. Men forstår det sånn at standard leirdue patron i stål er det ingen problem å bruke siden dem er så svakt laddet. Merkelig at man ikke skal få vite om trykket på patronen når det er så mye fokus på dette med "kan man bruke stål eller ikke":P

Link to comment
Share on other sites

Hvilket merke jeg har vet jeg egentlig ikke :mrgreen:

Jeg vet bare at det er ei veldig fin, smekker og hendig Baikal fra 1965. Utrolig hvordan Baikal har forandret seg de siste tiårene spør du meg, hvis du sammenligner de gamle sideliggerne med dagens over og under hagler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en Baikal sideligger fra 65, og det er ingen problemer med å skyte stål i den :wink:

Synes dette utsagnet er litt "farlig" å komme med.

 

Det går sikkert bra å skyte lerdueammo, sålenge du ikke bruker trangere choke enn 1/2. Det er ikke dermed sagt at du kan putte hva som helst av stålammo i børsa.

Link to comment
Share on other sites

har jeg skjønt det rett lades vanligvis leirdue ammoen med 24g ladninger.. noe som skal gå bra i stortsett alt av våpen med normal trykktest, problemet med trangboringen er vel at det anbefales ikke under 1/2 pga skade på løpet.. Så så lenge man har over 700at skal det ikke være noe fare med standard leirdue ammo for kammeret, og er det ikke trangere en halvt så behøver ikke stålet å gjøre skade på løpet.

 

Om det er rett eller ikke kan nok noen våpenkyndige personer her inne bekrefte/avkrefte:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...