Jump to content

Hvilken kikkert bør jeg kjøpe??


Kallek

Recommended Posts

Skal investere i ny eller pent brukt kikkert til Sakoen, og vil gjerne ha noen innspill

på hva jeg bør velge.

Jeg skal ha en kikkert med 56 mm lysåpning og opplyst retikkel, og helst kompensator.

Den skal ha forstørring på 2,5-10 eller 3-12. Skal brukes til rådyr på opp mot 150 m.

Hvilken forstørring bør jeg velge?

 

Har tenkt meg en S&B Zenith eller Zeiss Classic, så det blir i denne prisklassen.

Er det kanskje andre merker i den prisklassen som er verdt å se på?

Akkurat nå heller jeg mot Zenithen, men vil som sagt gjerne ha innspill på hva andre mener...

På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke mene noe om hvilke som er bedre enn andre, da jeg ikke har praktisk erfaring, men det finnes jo andre merker i samme (og nesten samme) prisklasse av "europeisk kvalitet", blant annet Swarovski, Kahles, Docter, Meopta, Kaps etc.

 

Det er nok en viss grad av "samarbeid" mellom noen av disse (les: har samme eiere), men de har ulikt design og litt ulike tekniske løsninger. Personlig takler jeg ikke designet på Swarovski Z6i pga lysbryteren helt der bak, men synes Kahles CSX er fin. Begge to har også omtrent samme ballistic turret funksjonsmessig, men noe ulik "utforming".

 

Det er også ulike løsninger ang. bryteren for lys (trykkes inn for å slå på vs trekkes ut for å slå på - sistnevnte er nok bedre i praktisk bruk). I tillegg er det noen som har automatisk av/på avhengig av hvordan geværet holdes (vinkel), og noen har direkte kopling til sikring (Blaser i kombinasjon med Zeiss blant annet).

 

Det sies også at det er "fargeforskjell" på glassene, så du kan jo vurdere om du liker kalde toner/"blåskjer" eller mer varme toner/"brunskjær". Det samme gjelder retikkel - det kan være litt ulike løsninger på samme type retikkel, ulik størrelse på "dotten", og ulike valgmuligheter av hvilke retikler som selges som std for modellene i Norge.

 

Altså j¤%( mye å tenke på når man skal kjøpe :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Trijicon 2.5-10 x 56 kanskje ;)
Trijcon er ikke dårlige de. Der er det jo det radioaktive materialet Tritium som skaper lyset (bare skadelig dersom det inntas eller inhaleres), og ikke batteri. Men siden det har en halveringstid på 12,32 år, så varer vel ikke disse "evig", og blir gradvis dårligere? Har sett brukererfaringer som sier at "det var bra de første åra, men så..." osv. Hvis man ser for seg å ha kikkerten noen år da... :)

 

Som en positiv effekt kan vel nevnes at Tritium brytes ned til en variant av Helium, som vel betyr at kikkertsiktet samtidig blir gradvis lettere? Hehe :P

Link to comment
Share on other sites

Endte opp med en S&B Zenith 2,5x10x56 med lys og kompensator.

Fikk det for 12500 kr hos Jakt&Friluft i Arendal. Fikk tilbud på samme sikte fra Winge.

De skulle ha 15800 kr....

 

Nei hvorfor trenger jeg kompensator...Tenkte jeg like godt kunne kjøpe med når jeg først

investerte i ny kikkert. Kostet 1000 kr ekstra.

Når er det nødvendig med kompensator? Kommer nok til å skyte på lengre mål enn

150 m når jeg blir litt varmere i trøya :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så kom kikkerten i posten en dag etter bestilling. Veldig bra.

Det som ikke er fullt så bra er at jeg fikk en S&B 3-12x50 med lys og kompensator

istedet for en S&B 2,5-10x56 med lys og kompensator som jeg bestilte......

 

Nå begynner jeg å lure på om jeg like godt skal beholde den jeg fikk-3-12x50...

Noen som har formening på hvilken av de to som er å foretrekke?.

 

Jakt&friluft har lik pris på de to modellene, med 15900,- som veiledende, mens Winge skulle ha 15800,- for 2,5-10x56 og 17300,- for 3-12x50 da jeg spurte dem om pristilbud.....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har Zenith med 56 lysåpning, den du skulle hatt. Må si jeg noen ganger savner 12x forstørrelse når jeg f.eks skal skyte på 200 og 250 meter. Hvis du bare skal bedrive vanlig jakt i skumringen, vil jeg tro at 50 nok i de fleste tilfeller vil være tilstrekkelig. Men så har du den rådyrbukken da, som plutselig står der og du skulle hatt bare litt mere lys...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...