Jump to content

CPM S30V C 1.45 Cr 14.00 Mo 2.00 V 4.00W 0.10-​0.40 Mn 0.50


Shepard

Recommended Posts

Registrerer at brisa nå kan levere Enzo Trapper-blad med følgende spesifikasjon på stålet:

CPM S30V

C 1.45 Cr 14.00 Mo 2.00 V 4.00W 0.10-​0.40 Mn 0.50 Si 0.50 N 0.10 Crucible

Kanskje metallurgen kan gi oss en litt mer forståelig beskrivelse av dette stålets egenskaper.

 

Hilsen Shepard

Link to comment
Share on other sites

Det er det store stålet i USA for tiden og alle knivmakere med respekt for seg selv bruker det.

Dessverre er det et stort fokus på slitasjemotstand og rustmotstand, og ikke seighet, så det er sprøtt stål. Dette gjør at det nødvendigvis ikke holder eggen bedre, men at det slites ved at det knekker av biter av eggen om eggen er slipt spiss eller man jobber med harde materialer som tre.

Det er ganske likt Elmax, som er brukt av noen knivmakere her.

 

Som Edward nevner kan det være godt til kjøttskjæring, men må være forsiktig med bein.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt det i mange år og som Metallurgen sier så funker det bra så lenge man ikke har for lav egg vinkel (mine pleier å ligge på 30-40 grader totalt) og holder seg unna hard ting som bein og stein. Ikke noe jeg ville laget en øks av, men til knivene jeg har som er foldekniver funker det bra.

 

Vil egentlig si at jeg liker noen andre stål enda bedre (CTS-20CP, CPM M4, CPM S60V), men S30V er et fint rustfritt stål.

Link to comment
Share on other sites

CTS-20CP og S60V er mer høylegerte enn S30V vil være enda sprøere, men på 40 grader eggvinkel går det kanskje greit.

CPM M4 burde kunne holde en god del skarpere egg.

 

S60V'en er konveks og på ca 40 nå, sleit litt da den var 30 :oops: . CTS-20CP har til nå klart seg uten noen skader ved såvidt over 30 grader. Dette er i foldekniver som ikke hakkes trær med, men de brukes til det meste inkludert behandling av vilt.

 

M4 har vært strålende og holdt en tynn egg gjennom brusk og rusk helt uten skader (litt oksidering, men ikke rust). Mener å huske at denne er en god del hardere enn det S60V (58-59) og CTS-20CP (ca. 60).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...