Jump to content

Revekaliber


Benjamin

Recommended Posts

Hei ! Lurer på sånn hva som er et bra Revekaliber. Sitter å vurderer om jeg skal kjøpe den Sako Quad rifla, som man får 17hmr, 17mach2, 22wmr ( er den det samme som 22.mag? ) og 22LR.

 

Så hva er best på hare til rev av 22wmr og 17hmr ?

og hva er best på småvilt ( opp til hare, men ikke hare ) av 17mach2 og 22.LR ?

Link to comment
Share on other sites

17 MKII vil jeg personlig karakterisere som en uinteressant patron. Noe salget av våpen bekrefterandre er helt enige i. Ikke kjøp en patron som med stor sannsynlighet er borte om 5-10 år. Siste 2 årene er det 3 store våpenprodusenter som har hvittet seg med våpnene for ingenting. Er bare noen svært få våpen som fortsatt er tilgjengelig i dette kaliberet.

 

Beste revepatron er ikke randtent. Det er en 17 Rem, 204 Ruger, 222/223 og kanskje til og med en 22-250

Link to comment
Share on other sites

har selv 22wmr-det er det samme som 22mag ja. den er self lovleg på rev,og feller problemfritt rev. jeg valgte kaliberet pga jakter bare småvilt. en kraftig salong m.a.o. kulene er mantlet,og har "litt" tyngde,god fart og ansl energi. hp ammo koster ca2,50 pr skudd og oppover så det er ikke for dyrt å øveskyte heller. du skriver revejakt i overskriften.hvis det betyr at rev er det minste viltet du skal jakte så hadde jeg heller kjøpt 6,5x55 eller større. da kan du utvide jakta til storvilt senere m samme børsa. skal du jakte rev,gås,storfuggel og nedover så er 22wmr et perfekt kaliber. lett kompakt billig børse, billig ammo, lav rekyl og smell.

Link to comment
Share on other sites

Takk ! :P

 

Tenkte at eg skal jakte litt storvilt senere i årene :P er bare 15...

22wmr, kan det bruker på rype, kråke og skjære uten å ødlegge for mye kjøtt? eller bør en velge 17hmr til den saken? og ha en storviltrifle ( 6,5 55 ) til reven ??

 

det er nettopp det som er så bra med 22wmr. hvis du bruker standard hp ammo så ødl du ikke noe vilt. samme kula har plenty guff til reven også. du kan også velge tnt, varmint kuler hvis du ikke skal spise viltet. men standard hp funker på alt uten å sprenge det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...