Jump to content

Erfaring G96 Copper solvent?


WinchesterM94

Recommended Posts

Hmm nå dukker det opp svar her ja..Hmm en helt vanlig/sterke saker...Jaja bare den er sterkere enn den hoppes nr 9 solventen jeg har brukt før er jeg fornøyd. Skal pusse ut noe gammelt dritt fra et gammel løp.

 

Vet dere om den inneholder amoniak(beklager skriveleif) Det står ikke noe på flaska, men det står bør ikke være i løpet mere enn 10 min :shock:

 

Er nok best og tørke godt ut og bruke masse olje etterpå da kansje?

 

Takker for svar så langt bare og pøse på med erfaringer dere andre også :D

Link to comment
Share on other sites

Den er grei da skal jeg passe på det...Blir spennede og se hvor effektiv den er. Skall skrubbe rein ei gammel sauer pipe. Lot den stå 2 timer med hoppes nr9 solvent men den er fortsatt ikke rein..Hjalp heller ikke så mye med Goldmedalion pussepasta. Så jeg får se om det blir reint der nå :P

Link to comment
Share on other sites

gammel sauerpipe med 5-6 000 skudd bak seg? ikke sikkert du omtrent noengang får den rein.

fyll den med 10% salmiakk. la det stå 10-15 minutter. skyll ut. se om du får ut mer gugg.

så puss puss puss.

 

er den skutt med molykuler eller vanlige?? molyen pleier sitte som bare det.

Link to comment
Share on other sites

gammel sauerpipe med 5-6 000 skudd bak seg? ikke sikkert du omtrent noengang får den rein.

fyll den med 10% salmiakk. la det stå 10-15 minutter. skyll ut. se om du får ut mer gugg.

så puss puss puss.

 

er den skutt med molykuler eller vanlige?? molyen pleier sitte som bare det.

 

Den har rundt 4000skudd bak seg. Er kunn skutt med vanlige kulermed. Han hadde brukt 8grams lapua og masse fart. Er ei pipe han kun brukte til felt. Fikk den for og bruke den til jaktfelt hvis den samler godtnok til det ellers så skal den brukes til ett prosjekt seinere.

Link to comment
Share on other sites

4000 feltladninger. vel høres ut som pipa i bestefall har 1-2000 skudd foran seg før den bør få tre stille inn i armeringsjernenes rekker ;)

 

4-5000 feltladninger (feks 8 grams og masse fart) er omtrent det en slik pipe varer om det er ladet opp til max. om man lader godt under max(feks krag ammo) varer tilsvarende pipe 6-7000 skudd. er min erfaring.

 

så det er ikke sikkert du får den ren. det som ser ut som skitt bak pleier være at pipa er utbrent ved kammere.

Link to comment
Share on other sites

Mhm jeg regner med det ikke er mere liv igjen enn kansje 1000skudd jeg også...Det er ikke "møkk" ved kammeret heller det at løpet ser ut som mantel istedet for og være svart slik det skal være...Men går det ikke bra lenger så bare kaster jeg det..Det har da ikke kostet meg mere enn pussen :wink:

Link to comment
Share on other sites

ok. salmiakk.

plugg igjen pipa. fyll opp. la det stå i pipa 10-15 min.....

la det renne ut. spyl pipa med varmt vann. dra gjennom pussefiller med olje. tørrpuss. se om mantelen forsvinner. gjør eventuelt det samme omigjen.

 

NB: IKKE GJØR DETTE MED NYE LØP! dette er noe du gjør med gamle piper som er grusomme.....

Link to comment
Share on other sites

Salmiakk funker som bare det, jeg brukte vanlig husholdningssalmiakk da jeg overtok ei rifle etter bestefar. Han hadde visst bare "pusset" med motorolje eller noe slikt, var mye kobber inni der. Det måtte tre runder med salmiakk-bløtlegging og puss til før det kom ut pusselapper som ikke var kraftig blågrønne. Etter det har rifla gått aldeles utmerket, men nå må jeg nok til med ny runde grovpuss etter at jeg har lekt meg litt med blykuler. Og da hjelper vel ikke salmiakk... Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...