Jump to content

Bruke samme lyddemper på flere våpen?


Kenned

Recommended Posts

Men vær obs på at bruker du en kal 30 demper på 6.5 rifle, demper den ikke like godt, går du ned enda ett hakk, og bruker en kal 30 demper på kal 22 rifle, demper den rent ut dårlig. Dette på grunn av at størrelsen på hullet i demperen i forhold til kulediameteren, har stor betydning for dempe effekten.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring (og det som jeg ser er publisert av tester rundt dette), viser at dempingseffekten begynner å gå drastisk ned når man har gått to kaliberstørrelser ned i forhold til hull i demper.

 

Selv bruker jeg en kal 30 A-Tec TMM4 på 308w, 6.5x55 og 22-250 løp på min Victory. Og det er ikke tvil om at 22-250 er det som smeller høyest, og 308w er det som smeller minst. 6.5x55 smeller sån passe greit (helt ok til jakt egentlig).

 

22-250 smeller faktisk helt i overkant av hva ørene mine klarer, selv med ett enkelt jaktskudd (misforstå meg rett, det er mye bedre enn uten demper).

 

Sistnevnte løp skal få egen demper (blir vel en Hardcore 35T), som ihvertfall ikke vil dempe dårligere. Denne skal også brukes på en annen rifle i 223r.

 

308 og 6.5 skal få fortsette å dele på A-Tec demperen (ser ikke noe behov for mere demping på 6.5en).

 

Så det ser ut til at vi har sammenfallende opplevelser på at ett kaliber ned fra det demperen er laget for, er akseptabelt.

Link to comment
Share on other sites

Vingemuttern :

 

Du må jo ha en helt fantastisk hørsel :-)

Har en A-Tec Maxim som jeg bruker til 3006 og 6,5 min..

Når jeg ligger på skytebanen med 6,5 og de ved min side bruker 6,5 med samme demper bare med riktig hull, har ikke nubbesjangs med et vanlig øre til en helt normal dødelig mann kan høre forskjell.. De som selger dette og som skal kunne dette sier at du får et max tap på 5 db med en 30 demper på 6,5..

 

:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er hørselsskadet, og har nok en lavere smertetærskel på enkelte frekvenser en de fleste. 5dB merker jeg nok mest på om jeg får vondt eller ei, 10dB er dobbelt så mye trykk (så det burde de fleste uten videre høre stor forskjell på).

 

For å si det slik, jeg får piiiip såå po... piiip vondt i øret og øresus ala piiiiuuup (hele natta gjennom) om det blir for mye. Så man kan trygt si at jeg er meget følsom for for mye trykk.

 

Personlig foretrekker jeg at de rundt meg skyter med Hausken dempere (selv har jeg kun A-Tec), da jeg jamnt over opplever disse som mest behaglig og stille.

 

Dette har nok litt med frekvenser å gjøre også.

 

Personer med god hørsel reagerer ofte ikke i det hele når jeg forlengst har begynt å krympe meg (og det gjorde ikke jeg heller for 23 år siden da jeg skjøt 50 skudd med hagle om dagen uten hørslsværn).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...