Jump to content

Raskeste kjøp av Salongrifle for en førstegangskjøper.


jegjeghar

Recommended Posts

Hei!

Jeg er nybegynner når det kommer til skyting, og har fattet stor interesse for dette.

Dette har resultert i at jeg ønsker å anskaffe en salongrifle.

 

Formålet mitt med å ha en salongrifle vil være og skyte på en skytebane. Jakt er ikke noe mål enda.

 

Så i og med at jeg er ganske utålmodig og samtidig ivrig på å begynne, er mitt spørsmål: Hva er raskest?

 

Som jeg har forstått det har jeg to alternativer. Enten ta jegerprøven eller melde meg inn i en skytterklubb.

 

Å ta jegerprøven for meg vil ta en måned fra denne dag.

 

Vil det være raskere å melde seg inn i en skytterklubb i stedet for å vente til jeg har tatt jegerprøven?

Og er det mulig for meg å kjøpe salongrifle ved medlemskap i en skytterklubb?

 

Takk på forhånd :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis målet er å raskest mulig begynne å skyte er det utvilsomt best å melde seg inn i en klubb der det er faste skytedager, du får låne våpen og billig ammo er tilgjengelig.

Hvor mange som ligger ute å skyter på bane om vinteren vet jeg ikke, men mange er det ikke.

Noen klubber disponerer innebane for .22LR

 

Er formålet å erverve en .22LR vil det beste være jegerprøven sånn tidsmessig, dersom du finner noen som holder kurs i nærmeste fremtid... Antagelig blir det hipp som happ med tanke på årstiden....

Link to comment
Share on other sites

Jegerprøven anbefales på det sterkeste, det gir deg mulighet til å kjøpe det salonggeværet du måtte ønske.

I tillegg anbefaler jeg medlemsskap i skytterlag, så du får mulighet til å skyte og trene (kansje du likevel ender opp med en fullrigga bane sauer om det er den veien interessen driver deg, men da har du i det minste fritt valg).

 

Medlemskap i skytterlag, gir deg i prinsippet svært begrensede muligheter. Da du kun kan kjøpe de våpen som er godkjent til konkurransebruk i deres skyteprogram (kostbare er de også).

 

T.d. er det ikke lov til å kjøpe en CZ452/455 til bruk i ett vanlig DFS skytterlag (men kansje i metallsiluett?), da disse ikke er godkjent til konkurransebruk (da blir det vel sauer str200 med 22kit eller en eller annen junior børse å velge i).

Link to comment
Share on other sites

Om interessen er skyting så vil jeg vel anbefale å begynne med skyting :roll: Ikke jakt, slik det foreslås. Da vil en i tillegg få instruksjon som er nyttig både sikkerhetsmessig og for å kunne treffe noe.

Å ta jegerprøven og kjøpe en CZ gir deg en CZ men ingen opplæring i skyting, og ikke noe sted å skyte.

 

Et skytterlag vil som regel ha rifler å låne ut, og ofte skyting 1-2 faste dager i uka, og du kan skyte masse uten å kjøpe noe. Du kan så ta jegerprøven og prøve å finne et sted skyte om det var kjedelig.

Greit at en .22 Sauer er dyrere enn ei "vanlig" salongrifle, men så trenger du ikke å kjøpe en til, eller modde den til det ugjenkjennelige heller...

 

Men du kan :D

IMG_6671.jpg

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Medlemskap i skytterlag, gir deg i prinsippet svært begrensede muligheter. Da du kun kan kjøpe de våpen som er godkjent til konkurransebruk i deres skyteprogram (kostbare er de også).

 

T.d. er det ikke lov til å kjøpe en CZ452/455 til bruk i ett vanlig DFS skytterlag (men kansje i metallsiluett?), da disse ikke er godkjent til konkurransebruk (da blir det vel sauer str200 med 22kit eller en eller annen junior børse å velge i).

 

CZ i kaliber 22Lr er tillatt brukt i metallsilhuettkonkurranser, med visse begrensninger på vekt og utførelse.

Det er mange rifler som er tillatt til metallsilhuett, den største hindringe for mange rifler vil være vektbegrensningene.

 

Det passer sikkert bra å nevne her at Eidsvoll SPortskyttere arrangerer NM metallsilhuett fin rifle (dvs; 22Lr, 22short, 22long) på lørdag 29.oktober på Eidsvoll.

Se mer info i denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=51&t=61610

De som møter opp her kan også få mer info om metallsilhuett generelt og rifle spesielt. Velkommen :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...