Jump to content

Steyr GB-+9mm


skattebo

Recommended Posts

Hei var på praktisk skyting i går med rifle BUSHMASTER og pistol cz 75 og vart heilt hekta på denne form av skyting,blir lett hekta på det meste som smeller.

I dag fikk eg tilbud om en Steyr gb pistol i cal 9mm.med tre18 skudds magasiner pluss holster og holdere til to magasiner.

Er dette eit greit våpen løsning til å begynne med.

Rifla kommer vel etter hvert,men det kommer vel ann på hva reglene blir etter det som skjedde i sommer.

Men jeg håper ikka skytesporten blir stoppet på grunn av ein idiot som gjorde noe forferdelig.

Men steyere`n passa fint i mine steikepanner av hender.

Noen som har synspunkter for en nybegynner.

Hvordan er slite styrka påslike våpen,dei er jo tjeneste våpen har vært i mange nasjoner,og det bør jo veære en sikkerhet i seg selv,tilgang på reservedeler og div??

Pistolen får jeg for gi bort pris,1500 kr for et meget støkent eksemplar,den har blitt skutt kun bly i små mengder.

Håper noen kan gi meg noen hint og fornuftige svar. :popcorn:

Link to comment
Share on other sites

Bra du har store hender, synes å minnes den var en diger kladd. Bly er vel en uting å skyte akkurat i den pistolen da den er gassoperert og du risikerer å fylle

gasskanaler/stempel med blyslam. Ellers har jeg ingenting å tilføye bortsett at jeg med et nødskrik unngikk å kjøpe en slik som min første 9mm for over 20 år siden.

Billig var den, men det var dette med "free lunch" da. Prøveskyt vertfall.

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på hvilken divisjon du tenker bruke pistolen, men når det gjelder Steyr er disse modellene godkjente i Production division: STEYR M-A1, M9, S9, M40, S40.

Så vidt meg bekjent er det ingen som benytter disse, i allefall ikke i konkurranser på østlandsområdet, men det betyr ikke at dette er bra våpen. Mest brukt er Glock/CZ-Shadow/SigSauer/Smith&Wesson M&P. Dette er ikke uten grunn: Driftssikre og ikke minst rimlige våpen ifht. våpnene brukt i Standard/Open division.

Link to comment
Share on other sites

Steyr GB er et meget godt våpen (i likhet med alt annet derfra), men deletilgang kan være en utfordring - det er endel år siden den gikk ut av produksjon. Hva klasse angår, så havner den i standard. Sluttermeg til OlavM på forslaget om å prøveskyte den. Føler du deg velmed den og skyter bra med den høres det ut som et kjempekjøp for meg. Du er på ingen måte nødt å bruke det samme som alle andre.

Ad funksjonsprinsipp, så er den ikke gassoperert - snarere tvert imot. Den er gassbremset (betegnelsen GB står for nettop Gas Bremse). Det vil si at gass tappes av i kammerenden og virker på et stempel som holder sleiden lukket til trykket er lavt nok til sikker åpning. Problemstillingen med avskavning i gassportene ved bruk av blykuler er den samme som for gassopererte mekanismer.

Link to comment
Share on other sites

takker for svar,var å henta pistolen i sta og reiste på skytterbanin men 200 smeisser skudd,denna oldingen er jo nesten fri frå rekyl(sammenlignet 44mag) og skyter 5 skydd på tommen.I skyte støtte,men likavel,synest det va bra e,kan jo bli eit universal våpen for den passet bra i nevane mine,ikke stor denne steyeren,x-frame til smith den er stor den. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

liker du den så kjøp, kjøpte min første gb av ib. handguns og denne gikk som bare det, kvalitetsvåpen som spiste alt den fikk servert. som det er sagt er den gassdempet og med poly- løp så bly bør brukes med hodet. ikke det at den slugger til gasshullene men generell blying i løpet er det sjangser for. dyrt å justere avtrekk pga konstruksjonen men et utrolig presist og morro våpen. liker du dette så kjøp, jeg angrer faktisk at jeg solgte min, men igjen var den litt for robust for meg og ble solgt til fordel for mindre våpen(p7). topp stålkvalitet og maskinering, igjen et topp våpen men med litt for røsslige dimensjoner for min hånd. lykke til med valget :-)

Link to comment
Share on other sites

avtrekket er langt men vanligvis ok. hanen er spent opp maskinelt med fjæren, noe som er et problem å demontere/montere. så lenge du er dus med avtrekket er det ikke noe du trenger tenke på. vil anbefale denne om du liker den, som nevnt en rimelig og god startpakke som ikke vil gi deg problemer. skal du bytte er det bare å plombere(fy ordet til skyttere) og du dobbler investeringen da samlere betaler mye for "ødelagte" våpen(faktisk mye mere enn skarpe). Du gjør ikke feil med denne investering om du liker jernet. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...