Jump to content

Hvordan eie flere våpen?


Sør-jeger

Recommended Posts

Jeg sitter å ser på div bruktforretninger i Norge og Skandinavia for øvrig og jeg ser brukte våpen som nye idag ville kostet 40-50 000, selges nå for 2-3000 kr. Siden "våpenloven" i Norge og Sverige kun tillater 6 våpen, så blir jo tusenvis av gode rifler og hagler ødelagt eller eksportert til USA og solgt for en slikk og ingenting.

 

En del av oss vil jeg tro ikke bare liker våpen for å jakte med, men også å se på håndverket som er lagt ned i riflen, kvaliteten på maskineringen osv.. jeg håper iallefall flere er slik? :)

 

Så jeg lurer på hvordan kan jeg lovlig omgå "Våpenlovens" grense på 6 jaktvåpen? Forstår det slik at jeg kan bruke konkuranse våpen til jakt også.. er det en måte å gjøre det på? Bruke disse til jakt og konkuranse, også samle opp andre på jaktvåpen kvoten min?

 

Alt lovlig såklart! Eller kan jeg bli en våpensamler? Men antar at man ikke kan bruke riflene til jakt da?

 

 

Strengt tatt dekker 6 våpen store deler av hva jeg "trenger" for å jakte alt lovlig vilt.. men mye vil ha mer antar jeg. Særlig når man ser kvalitetsvåpen selges så billig!

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingen grense på 6 jaktvåpen. Kan du redegjøre behov for 17 jaktvåpen får du innvilget 17 jaktvåpen.

 

Ellers er det svært lite smart å klekke ut måter å "lure" regelverket på, i et offentlig fora som dette.

Ref min erfaring over det siste tiåret er at alle smutthull i regelverket som blir utnyttet av enkeltpersoner blir tettet ved rundskriv,

hvilket går ut over alle.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med å redgjøre for flere, utover de 6 "lett tilgjenngelige".. er vel nesten hvordan man redgjører for en til..

 

F.eks, i min tankegang.

 

Rådyr

Rein

Hjort

Elg

Sel

Villsvin

 

Her ville en 308 vært i orden for alle..

 

Men, skal man redgjøre slik kanskje?

 

Rådyr 222 rem

Rein 6.5x57

Hjort 7x57

Elg 9.3x62

Sel 308

Villsvin 30-06

 

 

Også, har man kråker, måker, bever, drilling/kombi, 22lr, osv... også Afrika med 375 H&H ++

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingen grense på 6 jaktvåpen. Kan du redegjøre behov for 17 jaktvåpen får du innvilget 17 jaktvåpen.

 

 

Tja, En sannhet med modifikasjoner. IHMO

Ja, etter forskriften kan man handle flere våpen enn 6 hvis man kan dokumentere "meget kvalifisert behov".

Problemet er at veldig mange, om ikke de fleste våpenkontor, tolker "meget kvalifisert behov" så strengt at det i praksis er maks 6 våpen.....

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng Cardinal

 

 

Når har jeg 5 stk, men har funnet 2 rifler som jeg bare "må ha".. jeg har ikke søkt enda, men jeg regner med at jeg vil få avslag på en av dem og må eventuellt selge en av mine eksisterende for å få disse to. Særlig når de er veldig lik i kaliber og mulig bruksområde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...