Jump to content

Tung kolbe. Korleis?


Papz

Recommended Posts

Har eit enkelt spørsmål til forumets fagfolk:

Har et m98 prosjekt som vinter-arbeid, og har fått for meg at jeg vil ha en tung kolbe. Dels pga kaliber (375) og dels stabilitet under skyting. + at eg klarer fint å bære tunge ting...

Korleis gå fram. Plastkolber veier jo nesten ingenting og trekolber bare litt mer.

 

Kva gjer eg? Har prøvd å snoke litt på utenlandske sider om det finnes noe slikt, men har ikke funnet noe enda.

 

Las en plass at noen hadde borra opp ogfyllt med bly hagl i hulla,og slike ting. Kor borre og korleis?

Noen ide?

Alle tips, gode og mindre gode mottas med takk.

 

Har en m67 stokk som kan brukes som utgangspunkt for eksperimenter feks. Eller om noen vet om tunge kolber å få kjøpt. gjerne 1,5 kg eller mer.

 

Takker

Link to comment
Share on other sites

I ditt tilfelle så ville jeg fått på en forholdsvis rett stokk og muligens fylt bakstokken med bly eller lignende.

I tillegg ville jeg fått montert en stor demper som sørger for mindre rekyl, mer stabil skyting og bedre balanse i våpenet hvis du legger vekt i bakstokken.

Link to comment
Share on other sites

I min 416 rigby er det lagt inn et rør med volfram kuler, dette er for å dempe rekylen, det funker bra. Røret er ikke fylt opp helt, jeg hører kulene når jeg vender børsa, dette absorberer mye energi i tillegg til at børsa blir 600g tyngre.

Jeg kjøpte børsa brukt så er litt usikker på hvordan det ble gjort men det ser ut som de tok av kolbekappa og borret et langt hull på ca 15 mm og limte inn røret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...