Jump to content

Feil i våpennummer ved privatkjøp?!


ARild...

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt meg en 9mm pistol hos en privatperson.

Etter handelen oppdaget jeg at våpennummeret på pistolen og på "blåkopien" min ikke stemte.

Da vi fylte ut skjema skerv vi av informasjonen på våpenkortet til selgeren, så det er der feilen ligger fra begynnelsen av.

 

Er ikke store feilen. I våpenkortet til selgeren og på min "blåkopi" står det: "00xxx" På våpenet står det "G0xxx" Det er det første tegnet det er rot med, "0" i stedet for "G", resten stemmer.

Jeg så også på pistolen da jeg kjøpte den, men i dårlig lys ser "G" ut som et "0" tall.

Om man studerer det i godt lys ser man det er en "G"

Selgeren har alt levert papirene til sitt våpenkontor, mens jeg bruker et annet.

 

Skal dra innom lensmannen etter helga å få rettet opp i det, men vil det kunne by på problemer for meg at det er en feil i nummeret? Teoretisk sett kommer jeg jo med et våpen som enten ikke er registrert på noen eller som er registrert på en tidligere eier av våpenet. Samtidig har de kanskje fått inn deres del av skjema som tilsier at jeg har kjøpt en våpen jeg ikke kan gjøre rede for.

 

Noen som har vært bortig lignende tilfeller? Hva gjør politiet? Kan de inndra våpenet til det er rettet opp i?

 

Stoler på selgeren da det er en jeg jobber sammens med jeg har kjøpt våpenet fra. Så det har nok vært en skrive/taste feil fra begynnelsen av.

Link to comment
Share on other sites

Dette bør du ta tak i så fort som mulig!

 

Akkurat det samme skjedde meg: for 2 våpen presterte Pkm å skrive av feil fra hvitlappen og registrere våpnet under feil nummer.

 

JEG oppdaga ikke det - det took veeeeldig lang tid å få våpenkort, og når det kom, ble de bare lagt på plass blandt de andre korta. En STOLER vel for mye på politiet?

 

Når våpnet ble solgt ble nummeret på VÅPNET skrevet av, kortet og lappen levert på kontoret.

 

Etter ei stund begynte bråket.

 

Først fikk jeg uhøflig og truende brev fra våpenkontoret hvor man utba seg forklaring på hvorfor jeg hadde solgt et uregistrert våpen.

 

Lange runder med forklaringer, etter at jeg havve vist dem med kopi av blålappe ogsåp videre hva som hadde skjedd, ble det stille.....

 

Det gikk 4 år, og vi fikk ny lensmann.

 

Og jeg fikk en ny runde, nå var det TO våpen under feil nummer.

 

Lang historie kort: denne saken tok med "bare" 7 år å rette opp. Tre lensmenn, et hjemmebesøk av to fungerende lensmenn hvor alle våpen måtte legges fram alle nummer noteres og jeg måtte svare på nærgående og mistenksomme spørsmål.

 

I ettertid har jeg forstått at min forklaring ikke ble tatt for god fisk, og at lensmannen forberedte sak med tanke på å få meg fradømt våpenkort. Han fikk hjerteinnfarkt og er nå pensjonist.

 

Nå etter 7 år sitter jeg med et undertegnet og stemplet brev fra nåværende lensmann som sier at man har oppdaget og rette feil på mitt våpenkort, og strøket to våpen som var feil registrert.

 

Detter er utrolig nok ikke eneste feil: en annen pistol jeg hadde kjøpt brukt ble ikke strøket hos FORRIGE eier, det endte med beskyldninger om kjøp eller salg av ulovlig våpen, og ubehagligheter fra våpenkontoret.

 

En annen pistol, en liten 22 LR, fikk jeg ikke våpenkort på, før den ble solgt videre.

 

Der er denne pistolen ikke blitt registrert, den STÅR ikke i våpenregisteret overhodet.

 

Det betyr atr politiet selv har klart å rote vekk papirene ved overgangen til Sentralt register, og unnlatt å føre den inn. Stakkaren som nå eier våpnet, og som har gjort alt akkurat like riktig i forhold til lover og regler som meg, fikk pistolken beslaglagt. Om jeg atter blir anklaget for å ha solgt uregistrert våpen ulovlig (hmmm dobbel negasjon der....) vet jeg ikke.

 

Men for all del ikke nøl, grip fatt i dett med EN GANG og få det korrigert, mens det enda er friskt, ellers kan du ligge tynt an!

Link to comment
Share on other sites

jeg solgte en pang til oslo skytesenter før det gikk konk...

 

3 år seinere får jeg brev fra politiet om at noen prøver å registrere et våpen som fortsatt stod på meg og lurte på om jeg hadde den, og om jeg hadde noe dok. på evnt salg. Så selv å selge til butikk kan føre til problemer...

 

Heldigvis innerst inne i en skuff hadde jeg kvitteringen fra butikken... og leverte kopi av den. Da gikk alt som det skulle og saken ute av verden, for min del... om det ble problemer på annet hold, aner jeg ikke..

 

Men gud jeg ble stressa..

Link to comment
Share on other sites

Takker for respons!

 

Skal dra innom kontoret etter helga, har gått på ferie da, så har hele dagen på meg. Håper bare de ikke er firkantete her. Lensmannen er på ferie, så er nok bare betjenter på, noen av dem er kjent for å være overivrige i tjenesten sin..

Link to comment
Share on other sites

Liten oppdatering i saken.

 

Var innom kontoret tidligere i uka å forklarte saken.

De korrigerte feilen med en penn på min blåkopi og tok kopi av den. Og noterte seg at de måtte huske å skrive rett nummer på våpenkortet når de fikk inn deres ekselplar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...