Jump to content

mauser m 98 pistol


skattebo

Recommended Posts

Går det an å få omregistrert ei mauser til pistol for å skyte på lange hold med ei ombygd mauser men ny 40 cm pipe,blir aldrig noe jakt våpen av det uansett.

Kan jeg selv bygge meg eit slikt våpen av ei uregga brno mauser og få registrert den som pistol med nytt våpen nummer siden låsekassa ei frå ei uregga overligger som jeg kom over hos en avdødd soldat fra de,2 verdeskrig.berno m 98 kasser er jo fryktelig mjuke å repetere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet kun om tre bruksområder for et slikt våpen, alle er innenfor samme forbund :mrgreen:

Viktig (og riktig) som Hassel sier, få orden på registrering og slikt. Hvis du har tenkt å bygge om våpenet så er det kanskje like greit å få låskassa registrert som låskasse eller pistol når du ordner registreringa. Hvorvidt du kan gjøre ombygginga selv eller ikke kommer jo mye an på din egen kompetanse, regner med du ikke er børsemaker siden du spør :)

 

Har du selv gjort deg noen tanker om bruksområde?

Link to comment
Share on other sites

Ut fra praksisen i dag, har jeg sterk følelse av at det er svært vanskelig å få registret inn våpen. Var et våpen amnestier, hvor det var adgang til, etter det er det fy!

 

Noen av de første Grov Fri ll pistolene i landet, var basert på div varianter av m98 og en meget dyktig verktøymaker? på Kongsberg, kortet kasser og sluttstykker og bygget bra våpen. Max løpslengde til fri, er 15" = 38,1 cm, så løpet ditt må nok krympe litt.

For et registrert våpen, burde det være mulig å få omregistrert fra rifle til pistol, men søknad om vesentlig endring må nok leveres. Selvfølgelig kan man registrere bare låskassa, men ved en overivrig kontroll, bør det nok framgå på et vis at det legalt er en pistol (løp reg som pistol f.eks) og krav for å inneha håndvåpen må nok i utgangspunkt være oppfyllt.

 

Valget blir jo også om det skal være en sentergrep stokk, med avtrekker flyttet fram og overføringsarm til sear, eller om man velger bak grep (rear grip) og avtrekk i original possisjon. Uansett må det påregnes en del endringer i original avtrekket p.g.a. regelverkets restriksjoner om jeg ikke husker helt feil.

Link to comment
Share on other sites

Går det an å få omregistrert ei mauser til pistol for å skyte på lange hold

Gjetter at kaliberet er ca 8 x 57. Ombygd til "pistol" med 40 cm pipe og med pistolgrep (antar jeg) blir det en riktig "håndknuser", hvis du ikke lader ned ammoen betraktelig.

(Kan ikke unnlate å nevne at innlegget ditt i utgangspunktet virker litt underlig for meg, og da tenker jeg ikke bare på den uvanlige ortografien og syntaksen).

 

med nytt våpen nummer siden låsekassa ei frå ei uregga overligger som jeg kom over hos en avdødd soldat fra de,2 verdeskrig.

"kom over hos avdød soldat fra 2. verdenskrig"? Får ikke helt tak i om du er avving eller kjenner arvingene. Dersom du ikke er arving blir det noe anstrengt dette. Dersom arvinger har overlatt et uregistret våpen til andre har de nok bruttt våpenloven. Mulig at de kan påberope seg rettsvillfarelse.

 

Rifla har nok et fabrikasjonsnummer, selv om den er uregistrert. Ikke sikkert du må endre det,fjerne det, eller få stemplet inn et nytt regnummer.

 

"Uregga overligger"? Har ikke sett den der før.

Link to comment
Share on other sites

Prata med politet i dag,og etter det gjekk e å tok ut pipa og slutt stykket og skar kassa i 2 deler,er nok det beste det nå for tiden,viljeg tro.Men takk for svar uansett.

 

Du er nok ikke helt i mål.. ta med de to delene du nå har og overlever dem på nærmeste politistasjon.

Fortinnsvis den du ringte til og spør etter vedkommende du snakket med over telefonen.

Ps. Ikke glem å ta med sjarmørsmilet, det er strengt tatt ikke våpenamnesti nå.

Link to comment
Share on other sites

Hassel;

Nå har han slik jeg har forstått det selv ringt og fortalt politiet at han har ett uregistrert våpen. Telefoner til den etaten har vel en tendens til å logges (med mindre.. *kremt*).

 

ja, han har slik jeg ser det god grunn til å ta en prat med våpenkontoret.

 

At det er konflikt mellom ødelagt våpen og våpenamnesti har jeg ikke skrevet, så her må du stille noen knepp for å komme på skiva.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg missforstått deg.

 

Trådstarter skrev han hadde saget kassa i to, du skrev at dette burde leveres inn og at

Ps. Ikke glem å ta med sjarmørsmilet, det er strengt tatt ikke våpenamnesti nå.

Noe som jeg forsto som en henvisning til at det skulle bli problematisk å levere et destruert våpen. I den grad man må gjøre noe slikt. Men sikkert klokt å varsle at kassa er saget i to.

Beklager misforståelsen

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo slik, uansett hva man måtte mene om sammenhengen dette fremstilles i, at det fortsatt kan hende at noen kommer over våpen som har vært gjemt (f.eks. under 2.verdenskrig). Noen av de som gjemte slike våpen var muligens ikke tilstede og kunne fortelle om det etter at krigen var over, og enkelte av dem var nok meget flinke til å gjemme ting. Hvis arvinger, eller noen som har kjøpt et gammelt hus som de begynner å rive vegger og tak for å renovere, kommer over et gjemt våpen så vil jeg ikke tro at politiet vil være ute etter å straffe vedkommende som kommer til politiet med dette våpenet. Det vil, slik jeg ser det, være et større problem med dem som ikke kommer til politiet med våpenet. Slike funn times ikke alltid til tider med våpenamnesti, og det vil jo være uheldig om det signaliseres at man helst skal gjemme våpenet på nytt og vente på neste våpenamnesti.

 

Det beste, slik jeg ser det, ville vært om våpenet ble registrert og den som ønsket å bruke det på lovlig vis kunne gjøre det. Det koster imidlertid ikke allverden å kjøpe en brukt Mauserkasse, og da får man gjerne tak i en som allerede er endret til .308 eller .30-06 slik at man ikke gjør dumme ting med en orginal mauser.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg missforstått deg.

Forståelig at du misforsto ut fra setningen.

Jeg legger ikke ett hav av refleksjon i enkelt setninger, refleksjonen ligger i selve konteksten (i mer eller mindre grad). Tolkninger/synsing/misforståelser fra begge parter er opphav til mange konflikter, så greit at vi ikke lar snøballen rulle.

 

 

001; Enig med deg.. Nåla burde heller penkt den andre veien, med økonomisk belønning eller lettere mulighet for registrering.

Link to comment
Share on other sites

Pipa er også en registreringspliktig del så den må også ødelegges eller registreres, holder ikke bare med kassa.

Ja, og øvrigheten vil ha urgistrerte (reg-pliktige) skytevåpen og ditto deler ut av sirkulasjon. Overrasket over at øvrigheten lar deg destruere ureggede våpen selv.

våpendelen ble vel krevd innlevert etter hjemmedestruksjonen? Hvis ikke har noen ved ditt politikammer tatt en liten spansk en, eller ikke kjent lovverket.

 

Prata med politet i dag,og etter det gjekk e å tok ut pipa og slutt stykket og skar kassa i 2 deler

"Ta ut pipa"... Med pipenøkkel egnet for våpenet kan det gjøres, med kraftig skrustikke og med noe bruk av krefter. Uten pipenøkkel grenser det til det umulige.

Jeg her pipenøkkel til M98, men det er ikke vanlig skuffefyll ute blant skyttere og jegere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...