Jump to content

jaktsko høge eller lave sko ?


skoging

Recommended Posts

eg har brukt lenge et par me viking høge jaktsko men no må eg bytte dei ut å vurdere å kjøpe me vanleg fjellsko dei er jo mykje lettere å ha på foten ? dei er jo så pass høge at en får jo støtte på føtna med dei også ? og en bruker jo gamasje i fjellet og når snøen er kommen. din meining ?

Link to comment
Share on other sites

Selv om du bruker gamarsje vil skoene bli lettere fylt med vann,myr osv. Hva med en mellomting? Lundhags Syncro Mid. Disse har jeg vadet over elv/bekker med norrøna og bergans gamarsjer. Helt opp til balle høyde og kombinasjenen holdt tett.

Selvfølgelig med gørretex bukse.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Jaktlykke her! Terreng og om ankler takler lave støvler :)

Har selv ett par av hver. Bruker høyskaftede mest når det er vått,men strax snøen kommer så foretrekker jeg lavere støvler og bruker gamasjer i tillegg. Men heller ett par med høye skaft som sitter bra på beina enn lave som kjipper :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dersom en kjøper et par lave (sammenlignet med tradisjonelle jaktstøvler) fjellstøvler så er ikke disse nødvendigvis noe mindre stabile enn en tradisjonell høy jaktstøvel. Skikkelige fjellstøvler er gjerne laget for å bære tungt i krevende terreng. Kjøper en derimot en lav og lett fjellstøvel så er jeg ikke sikker på at det forholder seg på samme viset.

 

Da går kanskje vinninga opp i spinninga, da de stabile, men lave fjellstøvlene gjerne er ganske tunge. I hvertfall om en skal ha i lær.

Link to comment
Share on other sites

For egen del så har jeg aldri likt disse typiske jaktskoene som snøres langt opp på leggen. Så for meg blir det samme skoene på jakt som jeg bruker når jeg er ute i fjellet i andre ærend, dvs superfjellskoene Scarpa SL! Har slitt ut noen, blir samme skoene neste gang også.

- Ekstremt slitesterke (om de vedlikeholdes selvsagt)

- Ikke gore-tex i disse. Etter min mening en fordel siden de da puster mye bedre. Er likevel tørr på beina når kamerater med gore-tex klager på at de er våte, men det krever selvsagt at de smøres jevnlig.

- Noen vil kanskje synes de er noe lengdestive, men det venner man seg greit til.

- Takler utvilsomt røft terreng. Er med meg på steder hvor jeg ikke treffer jegere ihvertfall...

- Litt avhengig av løsning med bukse så kan det være en fordel med gamasjer under enkelte forhold.

 

En tilleggskommentar: Dette er sko laget i Italia, og dermed har de ikke veldig bred lest. Har du brede føtter så er det ikke sikkert de passer så bra. Tror de finnes i en "wide-utgave" også.

Link to comment
Share on other sites

nokon som har harkila sko ?

 

Jeg kjøpte meg et par Harkila Pro hunter i år.

Disse var lave, 10 tommer mener jeg. Den høye modellen var 2 tommer høyere, altså ca. 5 cm.

Disse har fungert bra sålangt.

Fra før har jeg Viking fjellstøvler, der jeg mener modellen het Mountain,

til forskjell fra Hunter modellen, som var den høye.

 

Jeg synes disse har gitt brukbar støtte i variert terreng.

Når det har vert riktig møkkavær, er det som regel kun sokkene mine som er tørre så skoene har fungert bra.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker stort sett de samme skoa både til fjelltur og til jakt. Lundhags luffar m/tupp for skibinding/stegjern (heter vel winter trekker eller no) Disse går på 11. året nå og har nok et par foran seg enda. Kun vedlikeholdt med lundhags lädersmurning, lær øverst og cellegummi nederst. Halvhøye med tilfredsstillende ankelstøtte. Regulerer med sokker etter vær og temperatur. Til posteringsjakt i lavlandet/myrtereng bruker jeg muckboots. Jeg er heller ingen tilhenger av typiske jaktstøvler med snøring til langt oppå leggen og goretex. Har et par slike fra Viking, men de blir stort sett stående i kottet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Viking både fjellstøvel (Mountain tror jeg) og jaktstøvel (Hunter). Jeg bruker fjellstøvelen mye når det er tørt nok for det, og på rypefjellet. I skogen blir det som regel til å bruke jaktstøvelen som er litt høyere. Årsaken er først og fremst at med den høyere støvelen så forblir man tørr om man tråkker litt nedi ei myr eller plumper litt i en bekk. Jeg bærer ikke tungt og trenger ikke høy støvel av den grunn.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...