Jump to content

Enkelt ladeutstyr


OlavM

Recommended Posts

Ja, Lee Load-All 2 presse er komlett i det kaliberet du kjøper den i. Den er litt slarkete, litt tung å presse med ( svak konstruksjon), men jeg har ladet masse haglepatroner på en slik.

Det begynner å bli noen år siden nå, så jeg vet ikke hvordan den er når man skal lade med annet enn bly. Pressa har ikke noe justerbart kruttmål, men faste bøssinger og det samme gjelder for måling av hagl. Derfor vet jeg ikke hvor egnet den er for norske jegere i dag.

 

Men enkel å bruke er den :)

Link to comment
Share on other sites

Har sett på youtube til øyet har blitt stort og vått angående "enkel"lading av haglepatroner, der hvor enkelte omtrent lader ei patron med ei bøyd sikkerhetsnål...

Tanken på et field kit har vokst fram, å lade noen ekstra patroner under kaffepausen på jakta hadde vært stas.

Ser det er kurant å skaffe messinghylser i cal 16,mellom og forladninger likeså. Men hvordan er det å skaffe pyrodexkrutt?Tenkte det måtte være et godt alternativ til "feltladninger"da det naturligvis blir brukt kruttøse for å måle opp kruttet, man har vel litt mer å gå på sikkerhetsmessig med et slikt krutt om man skulle få en litt for full øse?

Link to comment
Share on other sites

Hvor trygt er det å prøve på dette selv? Drive å banke inn primere og hamre pinner ned i krutt? Er det trygt med slike enkle reload sett fra lee?

 

Jeg ville ike hamret på svartkrutt, men røyksvakt tåler mye vold før det antenner. Sette i tennhetter på et viset er blitt gjort lenge. Metoden er bedskrevet i Våpenjournalen der man lader .45 Long Colt omtrent på samme vis. Svartkruttskyttere som skyter sære kalibre har ofte få hylser, og må lade underveis. Har satt hetter i .32 long med metallplate, bolt som passet i hylsa og hammer. Krever ikke så mye vold å få inn hetta, og man sjekker nøye om hetta entrer før man klinker til.

 

Spesiell ting var at man ikke brydde seg om krymp. Bare brukte kuler med mye fett.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Eg har laget meg utstyr til å ladde patroner selv, Har en del erfaring fra svartkruttskyting.

Men man skal "ikke" hamre på doren nei,,En gummi klubbe og en liten dask på doren for å komprimere lett svartkruttet.

Etter man har satt ned pappskiven selvsagt.

Problemet er at skal du ladde med svartkrutt og stålhagel så må stålhagla inn i plast wad som tåler stål.

og du ""må"" ha en 3-4mm pappskive mellom plast wad og svartkrutt, Er noe forbanna drit å få vekk smeltet plast fra Wad.

Dette fungerer greit. Fin røyk og god lukt. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...