Jump to content

Våpensøknad og overtakelse av uregistrert våpen


kosen

Recommended Posts

Har fått innvilget en søknad på en hagle. Den hagla jeg skal overta er ikke registrert pr dags dato. Da den ble erveret av eier seint på 70 tallet.

 

Hva skal selger fylle ut på søknaden jeg har fått i retur med stemplet innvilget, men sendes snarest tilbake til poltikammeret stemplet på?

 

Hvor finner man våpennr?

 

Må hagla registreres før man kan få den ført opp?

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg fikk registrert min hagle, (skulle ha opprinnelig vært registrert på min far eller bror..)

jeg skrev da av våpennummeret som sto på haglen, gikk på våpenkontoret og sa at den var kjøpt av min far, men at jeg skulle bruke den..

Det var ingen problem, min far måtte bare skrive under på våpensøknaden som våpenselger..

Våpen nummeret står vell sikkert på låsekassen...

Mvh John

Link to comment
Share on other sites

Rifler skal heller ikke være noe problem nå mens våpenamnestiet varer.

Med mindre våpenet er registrert stjålet, eller er av en ulovelig type vil du få den registrert på deg om du kvalifiserer til det.

Innlevering av ulovelig type våpen skal heller ikke påvirke senere våpensøknad.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal selger fylle ut på søknaden jeg har fått i retur med stemplet innvilget, men sendes snarest tilbake til poltikammeret stemplet på?

Skriv at hagla er lovlig ervervet av nåværende eier før 1.10.1990. Ferdig.

 

Ikke bland inn våpenamnestiet her. Våpenamnestiet er for å kunne levere inn ulovlige våpen uten å straffes for å ha hatt dem. Ei enkelt- eller dobbeltløpet hagle (ikke pumpe- eller halvauto) som ble anskaffet av nåværende eier før 1.10.1990 er ei lovlig hagle.

 

Sånn reint personilg sett blir jeg faktisk litt grinete av hvordan til og med politiet blander kortene her. Å snakke om (lovlige) uregistrerte hagler i samme åndedrag som ulovlige våpen gir inntrykk av at uregistrerte hagler er ulovlige våpen og er en mistenkeliggjøring av lovlydige våpeneiere!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...