Jump to content

Vuderer Basset


Troll

Recommended Posts

Nå har jeg andre støver på rad med lavt stoffskifte og ser at dette går samme veien som den første m.a.o rett i dass.

Jeg begynner og ser i smug (konemor er fremdeles opptimist) etter valp og hører mye bra om basset, men hvilken type basset å etter hvilke linjer skal jeg velge?

Kjøper jeg Basset så vil jeg ha en som jager alt inkl rev og hare og som har vett til å legge av når vilte "går ut" men alikevell kan stå litt på når losen turer fint. Linjer ønsker jeg på PM, meninger kan man poste her. Tips om valper/planlagde parringer motas med takk. Voksen jaktpremiert hund kan vuderes kjøpt

Link to comment
Share on other sites

Nå kan jeg virke noe rasepartisk og subjektiv, men du bør se etter petit basset griffon vendeen. De gjør det jevnt over sterkest på jaktprøver av bassetrasene, er desidert størst i antall her i landet (mange linjer/oppdrett å velge fra) og har de egenskapene du beskriver. Den nest største rasen er basset fauve de bretagne (den brune), hvor noen individer og linjer gjør det godt på jaktprøver.

 

Kan love deg at en skikkelig harelos er veldig underholdende med basset, personlig synes jeg det er mer trøkk og mye mer artig mål enn hva mange støvere presterer. Drevene varer ikke i timesvis da, men da får du jo tid til mer moro samme dag.

 

Her finner du liste over petitoppdrettere, så er det vel bare å ringe rundt og høre om de har kull på gang. Råder deg til å skaffe valp fra linjer med mye jakt i, og gjerne jaktpremierte foreldre...

:arrow:http://www.norskbassetklubb.no/page6554816.aspx

Link to comment
Share on other sites

Her var det noen inhabile svar Ranger glemte og legge antall hunder til grunn :oops:

skal du ha en basset med trøkk og god fremkomlighet velger du selfølgelig en Basset fauve de bretagne :wink:

 

klipt ifra Norsk basset klubb:

basset fauve de bretagne:Jaktegenskaper

I Frankrike den mest populære av bassetrasene, som jakthund. Fra den franske raseklubben kan siteres: ”De er fremragende til jakt på villsvin, rev, rådyr og hare takket være sin pågåenhet, fine sporsans og hurtighet. Er hurtige i forhold til sin størrelse, jager livlig og med stor utholdenhet.

 

petit:Jaktegenskaper

En langsomtjagende hund som raskt ble meget populær til rådyrjakt. Har evnen til raskt å legge av og vende tilbake dersom det drar langt ut. Har et meget rungende losmål.

 

 

ifra nkk

Rasebeskrivelse for BASSET FAUVE DE BRETAGNE (036)

Opprinnelsesland/

hjemland Frankrike

Helhetsinntrykk Liten, lav og kompakt drivende hund, livlig, hurtig i forhold til størrelsen. Meget energisk og tøff.

Viktige proporsjoner

Adferd/ temperament Meget ivrig jakthund, men også utmerket familiehund, sosial, kjærlig og rolig. Tilpasser seg selv det vanskeligste terreng. Under jakt modig og sta, som gjør den meget dyktig.

 

 

Rasebeskrivelse for PETIT BASSET GRIFFON VENDEEN (067)

Opprinnelsesland/

hjemland Frankrike

Helhetsinntrykk Liten, kvikk og sterk, svakt rektangulær kroppsbygning. Halen stolt båret. Stri og lang pels uten å være overdreven. Uttrykksfullt hode. Ørene foldet tett inn mot hodet og dekket av langt hår, ansatt nedenfor øynenes linje og ikke for lange.

Viktige proporsjoner

Adferd/ temperament Ivrig jakthund, modig, liker busk og kratt. Lærevillig, men egenrådig og temperamentsfull.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker gjerne en diskusjon om den saken. Når det gjelder Fauve så er ikke det den som er mest lik Drever i måten å jakte på dvs laaange loser? Dette er jo bra på hare men jeg kan styre min begeistring på rådyr og hjort.

 

Når det gjelder Petiten er mitt intykk av de to hundene jeg har vært ute med at de er veldig trange i søket, en fikk beskjed om å gå bak og det gjorde den - hele dagen. Den andre skrøt eieren av når den slo ut 50 meter som et bra utslag, dette gjør meg litt skeptisk, men regner med at det er eierene og ikke rasen?

Link to comment
Share on other sites

Okei, he he! :D Men først litt generelt:

Ingen basseter er kjent for å ha det største søket, ikke forvent støverutslag iallfall, selv om endel bikkjer er hederlige unntak. Vil tro at drever har generelt større søk. Søket er arvelig til en viss grad (faktisk), men kan og BØR trenes opp. Man har MYE igjen for det. Jeg hadde veldig fokus på å utvikle søket på bikkja mi helt fra 8 ukers alder ved å være mye i skogen og bruke stolsekken, samt de triksene man har i ermet. Får ikke bikkja jobbe fram søket fra 2 måneders alder allerede ved å være minst to-tre dager i uka i skauen så får hundeeieren den bikkja han fortjener ja. Et utmerket søk bør jevnlig være ut til 300-500 meter, og samtidig stemple innom etter 10-15 minutter om bikkja ikke finner noe. Min slo ut 150-200 meter allerede som 4 mnd valp, fordi han fikk lære at han var trygg i skauen, visste alltid hvor han kunne finne meg. Trygghet er stikkord for bedre søk.

 

Når det gjelder vilje til å slippe drevet og legge av.... Hørte nylig om en fauve ja, som hang på en elg og ble senere funnet på bakspor 15 km unna, og slike tendenser er bortimot ubrukelig i skogen om det skjer på rådyr og hjort også. Jeg skal være forsiktig med å snakke for mye om fauve, da jeg baserer meg på andres erfaringer her mer enn min egen. Jeg vet også om petiter som jager 4-7 timer, men da turer det, og legger gjerne av om det drar ut. Nå er langtfra ALLE fauver sånn da!

 

Jeg kan plukke fram noe negativt ved petit, og det kan være pelsen vinterstid. Mange petiter har for myk og lang pels, og klabber ned i snøen. Kan lett unngås ved skikkelig napping av pelsen, eller ved å bruke et passende antrekk på bikkja. Der hadde rasen hatt godt av å avle på bikkjer med bra pels! Det som ser flott ut på utstilling funker ikke nødvendigvis så bra i skauen. Fauve har generelt bedre egnet pels, da den ofte er kort og stri.

 

Dette med søket er også avhengig av vilttettheten der du jakter. 50 meter utslag kan være tilstrekkelig for å snuble over en nattfot, men noe godt utgangspunkt er det ikke. Slår bikkja ut over 100 meter så begynner vi å nærme oss noe, og de fleste basseteiere vil vel være fornøyd med det. Mange hundefolk begrenser søket på bikkja si uten at de er klar over det; ved å gå i skauen istedet for å stoppe opp og la bikkja gjøre jobben. Det er ikke jaktmessig noe sjakktrekk at man må gå med bikkja for å få den til å flytte på seg, siden man både værsetter terreng og støkker dyr ellers.

 

Usj, ble lite sammenhengende dette, håper andre kan gi noen synspunkter også!

Link to comment
Share on other sites

De fleste raser har vel en eller annen hund som det går negative historier om , og vi liker ofte og legge litt på når vi forteller historien vidre :wink: ;av de 22 valpene jeg er oppdretter for pluss de fire jeg eier, er det en som ikke retunerer til eier som er en kamerat av meg ,jeg vet også at eier som er veldig glad i sin hund stadig reiste og tok inn hunden om den nærmet seg veg dro litt langt ut etc, poenget er at det ikke altid er rasens skyld om hunden ikke blir som du ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...