Jump to content

Duejakt med 22lr???


Gråfjær

Recommended Posts

Lurer på om det er noen andre en meg som prøver på det.!!!

Sliter med og få lokket til meg duene. Har kjøpt 12lokkeduer på XXL. Noen som har erfaring med de?

Jeg er førstegangs jeger og har bare salong. Noen tips.??

Lurer litt på og ta en vintertur og jakte rype. Noen erfaringer rundt det med 22lr? Steder og hvordan mann går fram?

Takker for svar....

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å bli i seneste laget for duejakt, men ikke umulig.

 

3 ting kan gjøres;

Finn ut hvor duene sitter, og smyg deg innpå om mulig. Evt sitt der førstkommende morgen og vent. De vil mest sansynlig slå seg ned på samme jorde, men ingen selvfølgelighet. Benytt da de lokkeduer du har.

 

Duer elsker store trær. Finner du ut hvilket tre de benytter der du er, så kan du postere under dette. God kamuflasje er svært viktig, og ikke bli oppdaget. Demper og sub sonic er en fordel.

Denne jaktformen er krevende, spennende og hvis alt klaffer, kan være meget innbringende.

 

12 duer er for lite nå om du skal få dua til å endre mening om beiteplass.

Nå er det så sent på duesesongen at de har begynt å bli store flokker. Da bryr dem seg ikke om skarve 12 duer.

Får du kjøpt 50-60 duer til hjelper det nok en del.

 

Rype har jeg aldri jaktet.

 

 

Bor du ved sjøen kan du jo postere etter ender. Plasser hvor det er langgrunt slik at du står i vannet, og masse siv er gode plasser.

Jeg tar med meg campingstol og setter meg 20 meter ut i vannet blandt sivet. Der er 15 cm vann, og jeg har fullt lov til det. Men husk at du skal ha sikker bakgrunn, og 22-kula kan endre kraftig vinkel, så tenk på hva som befinner seg på sidene. Du må også finne en så langgrunn plass at du får tak i viltet, evt med fiskestang.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...