Jump to content

Noen som kjenner til karelsk bjørnehund?


setesdølen

Recommended Posts

På 1980-tallet var det to karer her som kjøpte hver sin kareler, hundene var søsken, tispe og hannhund. Tispa var snill og grei, hannhunden var stri og lei. Den var praktisk talt identisk med min svarte elghund (50 cm/20 kg), og var bra på jakt i bånd (tispa fikk visst prøv seg mindre), men fikk ikke prøvd seg som løshund.

 

Tispa fikk billett til evige jaktmarker etter at den gikk berserk og begynte å gnage på eierne (ca. 3 år gammel da?). Etpar år etter var det broren som begynte med samme oppførselen, og fikk samme ende (ingen av eierne hadde småbarn, heldigvis)..

 

Dette kunne jo være spesielt for dette kullet, men uansett har det gjort meg litt skeptisk til rasen. Og jeg ser ingen fordeler med den i fohold til NES, kanskje unntatt størrelsen, nå som NES er avlet mindre.

Link to comment
Share on other sites

På 1980-tallet var det to karer her som kjøpte hver sin kareler, hundene var søsken, tispe og hannhund. Tispa var snill og grei, hannhunden var stri og lei. Den var praktisk talt identisk med min svarte elghund (50 cm/20 kg), og var bra på jakt i bånd (tispa fikk visst prøv seg mindre), men fikk ikke prøvd seg som løshund.

 

Tispa fikk billett til evige jaktmarker etter at den gikk berserk og begynte å gnage på eierne (ca. 3 år gammel da?). Etpar år etter var det broren som begynte med samme oppførselen, og fikk samme ende (ingen av eierne hadde småbarn, heldigvis)..

 

Dette kunne jo være spesielt for dette kullet, men uansett har det gjort meg litt skeptisk til rasen. Og jeg ser ingen fordeler med den i fohold til NES, kanskje unntatt størrelsen, nå som NES er avlet mindre.

 

Jeg har en kompis som har en kareler.

Hunden er snill og grei men den blir brukt mye og veit hva som forlanges av den.

Kraftig hund som kan brukes til mye men som krever en våken eier som setter ting på plass fra starten av.

 

Når jeg leser det som er skrevet over begynner jeg å lure på om det er eieren som er problemet og ikke hundene.

Husk at du får den hunden som du fortjener allt etter som hvilket arbeid du legger ned i den.

Link to comment
Share on other sites

Er det noe jeg har funnet ut av, så er det.

Er ganske klar for å prøve den der, ja.

Har trent opp gråhunder, jemt, vestlaika, bayer og et par harehunder, får aldri nok. :)

Høres ut som det er rom for ei satsing her da.

En regel jeg bruker for å få hunder mindre skarpe på fall er at jeg kobler hunden når dyret er gått i bakken. Da er det viktig å la hunden skjønne at jobben er ferdig , den skal finne levende dyr. Men det er utrolig viktig da at hunden får sluppet trykket, ellers blir de gærne. Dette gjør jeg med at jeg tar oppmerksomheten, kjeler, klapper, skryter, skikkelig gira både hund og eier :) . Det er jo ikke vanskelig når man akkurat har knalla ned noe :D .

Den eldste bikkja mi nå, 8 år gammel NEG, busta litt i fjor, ellers har de ikke gjort det.

Det har gått utrolig bra til nå.

Noen fler tips?

Link to comment
Share on other sites

Hei. har hatt flere karelere. Synes rasen er topp til mitt bruk men bakdelen er at dem er for tøff mot andre hunder. Det har blitt skutt gaupe jerv elg og hjort også hadd en bjørnelos men det løsnet og gikk ut, hunden var ikke mer enn 1 år så den hang ikke på langt nok etterpå. Har ei tispe som skal parres snart. I det Første og eneste kullet ble det skutt elg for 4 av 5 den første høsten. De var 6 mnd når jakta startet. Den siste var ikke ut på jakt pga mangel på terreng. (de jakter hvert 2 år) .Men ho har 1 pr på jaktprøve og 2 cert. Hvil du høre mer send tlf på pm så ringer jeg.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt en kareler i to år nå og er godt fornøyd!

 

Den er brukt både som bandhund og som løshund, men egner seg nok klart best løs :D I band drar den en del, men det er nok mer min egen skyld enn hundens...

 

Vi har også brukt den som ettersøkshund i band noen ganger og den sporer bedre enn de NEG- og NEShundene vi har brukt.

 

Ellers er erfaringen min med hunden i forhold til andre hunder at denne er svært tolerant overfor de andre hundene på laget...

 

Anbefales :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...