Jump to content

En bekymret rådyrjeger.


Robinson

Recommended Posts

Jeg fikk fellingsløyvet for rådyr i posten i går. Og selv om dette er en årviss og hyggelig ting som får meg litt i jaktmodus , fulgte det denne gangen med ett brev som ga grunnlag for bekymring.

Vedlagt var nye vedtekter om jaktforvaltning som kommunen har vedtatt, og også ett brev som forteller at kommunen vurdere å doble areal kravet for rådyr i kommunen. Dette fra sesongen 2009.

PGA at de har registrert færre rådyrfellinger, altså at man antar at det er mindre dyr.Noe annet nytt, er at ett løyve ikke kan gjelde for mer enn 5 år om gangen. Hvis areal kravet dobles , så ryker dette rådyret for meg i akkurat denne kommunen. Jeg må jo innrømme at rådyr bestanden har bekymret meg de siste 3-4 årene. Det er tydelige tegn på at den er for nedadgående. Og her på nordjæren kan vi ikke skylde på de store rovdyra.

Mye kan tyde på at gullalderen for rådyrjakt er over for en stund. I terrenger der jeg før syntes det krydde av rådyr , kan det nå gå lang tid bare for å få en observasjon. Jeg husker at vi rett oppunder jul i fjor fikk ett pent snøfall her hos oss, og jeg for på dør tidlig om morran for å få glede av sporsnøen. Vi er ikke bortskjemt med det her hos oss. Og etter å ha trålet hele terrenget der vi hadde løyve på 3 dyr(vi hadde felt 2 stk. tidligere), så jeg spor etter bare ett dyr. Betegnende nok med ett revespor som gikk parallelt ett langt stykke.

Har vi jegere vært for grådige? Er det rev som er problemet? Flått? Men samtidig har jo hjortestammen eksplodert i området. Mange ting jeg lurer på, og lite som jeg er sikker på.

Men bekymret det er jeg.....

Link to comment
Share on other sites

Har det blitt felt syke eller avmagrede rådyr der?

Hvis ikke, så er det vel ikke så stor sjans for at det er flått eller sykdom som har minsket bestanden.

Vet at hjort kan jage rådyr av og til, men tviler vel på at det er årsaken. De beiter nå litt forskjellig også.

Da er det kanskje 2 eller 4 beint rev som har skylden :wink:

 

Hvor stort areal kreves for ett rådyr nå da og hva vil de forandre det til ?

Link to comment
Share on other sites

Har det blitt felt syke eller avmagrede rådyr der?

Hvis ikke, så er det vel ikke så stor sjans for at det er flått eller sykdom som har minsket bestanden.

Vet at hjort kan jage rådyr av og til, men tviler vel på at det er årsaken. De beiter nå litt forskjellig også.

Da er det kanskje 2 eller 4 beint rev som har skylden :wink:

 

Hvor stort areal kreves for ett rådyr nå da og hva vil de forandre det til ?

 

Det er mye flått på dyra, men ingen av de som jeg har felt har virket syke eller magre. Men sauene blir jo syke, og jeg ser mange sauer som halter ( på ei øy i ryfylke) pga av leddsykdom som skyldes flått. Akkurat i Randaberg kommune ( som jeg fikk brevet fra) er ikke flått ett slikt stort problem enda. Men den er der. Jeg har derimot observert rev flere ganger.Jeg tror heller ikke tyvjakt er ett stort problem i Randaberg. Jeg har aldri hørt rykter om slikt, men sikker kan man jo aldri være. Jeg lurer litt på om ikke rettet avskytning kunne ha hjulpet. Dette med fri jakt på rådyr burde ta slutt, og vi kunne heller fått kvoter slik vi får på hjort og elg, altså kjønns og alders bestemt. Dette har vært veldig gunstig for storvilt bestanden.

Til spørsmålet ditt: Randaberg har pr.dato ett arealkrav på 150 dekar pr.dyr, og vurderer å øke det til 300 dekar. Vi får se hva det blir til...

Link to comment
Share on other sites

Rådyrbestanden har flere fiender enn rovdyr og jegere. Satt for noen dager siden og kikket på ei slåmaskin som feide ned et mål på null komma niks. Den var 9m bred :shock:

 

Det vil ikke forundre meg om det finnes en del slik på Jæren, heller. Da kan man spørre seg hva som skjer når man slår graset i juni og killingene ligger godt gjemt. Ikke godt for maskinføreren å oppdage hva som ligger der og klin umulig for killingene å komme seg unna. De har dessuten får beskjed fra mor om å ligge stille til hun kommer tilbake, og i motsetning til menneskebarn, så gjør de som mora si sier.

 

Vet ikke hvor stor betydning det har i % av antall killinger, men vil anta det er en betydelig "predator". Kanskje ikke å undre seg over at rådyrbestanden går nedover?

Link to comment
Share on other sites

Rådyrbestanden har flere fiender enn rovdyr og jegere. Satt for noen dager siden og kikket på ei slåmaskin som feide ned et mål på null komma niks. Den var 9m bred :shock:

 

Det vil ikke forundre meg om det finnes en del slik på Jæren, heller. Da kan man spørre seg hva som skjer når man slår graset i juni og killingene ligger godt gjemt. Ikke godt for maskinføreren å oppdage hva som ligger der og klin umulig for killingene å komme seg unna. De har dessuten får beskjed fra mor om å ligge stille til hun kommer tilbake, og i motsetning til menneskebarn, så gjør de som mora si sier.

 

Vet ikke hvor stor betydning det har i % av antall killinger, men vil anta det er en betydelig "predator". Kanskje ikke å undre seg over at rådyrbestanden går nedover?

Ingen tvil om at det går noen killinger i slåmaskinen, uansett bredde på den.

Bonden som slår hos meg henger ut klær med parfyme (les klorin) dagen før han slår.

Det virker bra, ikke gått noen kje i maskinen sålenge prosjektet har pågått, og begge er fornøyd. Ingen bønder som er tjent med ødelagt for i "traktor-eggene" heller.

Link to comment
Share on other sites

150 daa per dyr er jo ikke mye da. Her jeg jakter så er det litt over 300 da pr dyr. ble satt ned igjen fra 450 daa per dyr. Og rundt her er det bra med dyr. Men er veldig forsiktig med hva jeg skyter ut. syns jeg det er litt lite rådyr rundt her så kanskje jeg lar være å fylle kvota det året.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo mange faktorer som spiller inn her. Som tøffe vintre, eller ekstremvær over tid, kalvene går i slåmaskiner, du har rådyrspiserne, og i tillegg så dør faktisk alt for mange nyfødte rådyrkalver av lungebetennelse. Det er rådyrmødre som blir drept i trafikken. De er mye på farten i kalvingstiden, og krysser veier for å komme til den beste kosten. Vi som jegere kan prøve å påvirke så godt vi kan for populasjonstabiliteten ved å jakte rev som nevnt, men og å spare geiter er et godt tiltak. Hunndyr med god reproduksjonsevne er alltid godt å ha i en bestand. En rettet avskytning er aldri dumt selv om det ikke er noe krav til det for Rådyr. Det har hele bestanden igjen for i et område, selv ved naturens svingninger. En forvaltningsmåte er å heve antall mål pr. fellingstillatelse. Da blir det likt for alle. Husk vi er i de nordligste områdene på kartet for leveområder for arten. Hvor kyststrøkene har et fortrinn såklart. Tanken om å spare dyr i "dårlige tider" er god, men ikke alltid like lett å gjennomføre i stundens hete. Spesielt ikke når losen gjaller mot posten. Da holder det ikke at du har en god tanke og sikter mot dette, hvis naboen er mer slepphendt.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...