Jump to content

Treffpunktforandring Sauer 200STR


Salmon

Recommended Posts

Skulle hjelpe en kompis å stille inn skjefteskruene på en Sauer 200STR.

Vi monterte Sauern i benken og skjøt 15 skudd, bare for å skyte den litt varm

først.

Skjøt så 5 skudds serier der vi justerte litt frem og tilbake på fremre og bakre skrue.

Vi fant at fremre skrue skulle ha 5Nm og bakre 4Nm.

Deretter tok vi en liten pause og lot løpet kjølne litt.

Da vi så testskjøt igjen hadde treffpunktet forskjøvet seg oppover ca 3cm.

Etter 15 skudd var vi nede på "riktig" treffpunkt igjen.

Løpet er et 21mm SCAN løp som er gått ca 6000 skudd.

Det ligger ikke ann mot undertreet. Den er ikke beddet.

 

Så, hva er grunnen til denne treffpunktsforandringen på varmt og kaldt løp?

 

Vil en oppleve slikt på ett utskutt løp?

 

Det eneste saliggjørende er vel å få den beddet? :)

Link to comment
Share on other sites

jeg tror ikke det har noe med bedding å gjøre, i første omgang.

bytt løp. om det da ikke er forbedret seg, må man kansje bedde. ofte samler utskutte løp brukbart, men endrer treffpunkt(ofte nedover) når de blir varme.

 

eventuelt ta løs løpet, sjekk om det er olje mellom løp og låskasse. om det er det, kan det bli treffpunktendring fra kaldt til varmt løp. puss tørt med rødsprit, sett sammen og prøv igjen.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror ikke det har noe med bedding å gjøre, i første omgang.

bytt løp. om det da ikke er forbedret seg, må man kansje bedde. ofte samler utskutte løp brukbart, men endrer treffpunkt(ofte nedover) når de blir varme.

 

eventuelt ta løs løpet, sjekk om det er olje mellom løp og låskasse. om det er det, kan det bli treffpunktendring fra kaldt til varmt løp. puss tørt med rødsprit, sett sammen og prøv igjen.

 

 

Glemte å si at jeg hadde fra hverandre løp og kasse og sjekket for event. olje før vi testskjøt.

Satte løpsskruene til 7,5Nm.

Link to comment
Share on other sites

bytt løp.

eventuelt.... mer enn 7,5nm på løpet. 8-10 har jeg brukt. om momentnøkkelen din strammer mindre enn det står på skalaen kan 7,5 bli lite

 

I de nye anbefalingene fra Sauer er det vel oppgitt 7-8 Nm som tiltrekkingsmoment på løpsskruene.

Jeg valgte derfor å trekke til med 7,5Nm :D

Har ikke sjekket om nøkkelen er rett men det får så være.

 

Mener du at SCAN løpet er utskutt etter 6000 skudd?

Link to comment
Share on other sites

om den er utskutt etter 6000 skudd? kan godt være. de fleste løp pleier ryke rundt da. jeg har skutt 6-8000 med de fleste 6,5 pipene jeg har hatt.

 

om det er brukt heftig ammunisjon (høy utgang, høyt trykk, osv) så kan pipa være meget godt utskutt etter 6000. eller om pussen har vært for dårlig.

 

sauer anbefaler 7-8NM. men om momentnøkkelen din er litt sliten(stått lenge i spenn feks) så kan de 7,5 NM i virkeligheta være 6....feks

Link to comment
Share on other sites

Løp som er skutt over 6000 skudd og som oppfører seg slik du beskriver hadde ikke jeg brydd meg om å bruke.

Bare antall skudd indikerer at løpet er ferdig.

Mitt råd er at du pensjonerer løpet, evt bruker det til felt hvis mulig.

Er rimelig sikker på at du vil få bedre samling med nytt løp. Skader heller ikke å få børsa beddet.

Selv kasserer jeg løp uansett samling når de passerer 4000. Brukes da til felt, evt trening.

Link to comment
Share on other sites

Leser stadig vekk at folk får 6-8000 skudd ut av et Sauerløp - stemmer virkelig dette? Det er ikke få løp jeg har slitt ut i min tid og jeg må innrømme at etter 3-4000 skudd begynner jeg å merke at ting ikke går helt som før, og jeg har aldri sluppet et løp over 6000 skudd før det er kasert. Innen den tid er presisjonen langt i fra hva jeg krever av det i hvert fall. Og som sagt, dette er ikke noen engangstilfelle med et enkelt løp. Kan vel også legge til at min erfaring er at 6.5 løpene virker å miste presisjonen noe tidligere enn 308 løpene, men dette kan vel greit spores tilbake til kruttet man bruker.

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra mine tester og alt jeg har hørt rundt moment på børsa, så har det alltid blitt brukt større moment på bakskruen, evnt. likt moment. Tror ikke saueren din har likt at du skrur til for hardt foran,

Selv om børsa ikke ligger på, villle jeg anbefalt bedding. du for ei mer stabil børse,

og slutt å test på gamle løp, det finns nok av nye gode løp. hvorfor ikke kjøpe ett ekstra løp, så ser du med en gang om det er løpet som er gått, evnt. kan du sette inn det gamle igjen å skyte det ut til senere, og da har du allerede ett nytt innskytt og testa løp stående klart i skapet... :D

Link to comment
Share on other sites

Leser stadig vekk at folk får 6-8000 skudd ut av et Sauerløp - stemmer virkelig dette? Det er ikke få løp jeg har slitt ut i min tid og jeg må innrømme at etter 3-4000 skudd begynner jeg å merke at ting ikke går helt som før, og jeg har aldri sluppet et løp over 6000 skudd før det er kasert. Innen den tid er presisjonen langt i fra hva jeg krever av det i hvert fall. Og som sagt, dette er ikke noen engangstilfelle med et enkelt løp. Kan vel også legge til at min erfaring er at 6.5 løpene virker å miste presisjonen noe tidligere enn 308 løpene, men dette kan vel greit spores tilbake til kruttet man bruker.

her kommer det litt an på hva du skal bruke det til, og hvilken ammo du bruker. tror at om du skyter ammo ladd til max og kansje litt til vil et løp være relativt ferdig etter 3-4000, jeg har derimot brukt typisk kragammo i sauerne mine på banen, 9 grams kule, ca 770 msek, og de løpene holder glatt 4-5000 som baneløp. deretter brukes de på vinterfelten med relativt brutal kost, og kravene til samling på varmskutt pipe er nok ikke som det ville vært på banen. for det skytes som oftest ikke mer enn 40 skudd i relativt kaldt vær om vinteren.... da kan pipa holde et par tusen til som feltløp.

 

de fleste pipene mine holder over 6000, men har hatt piper som har holdt nærmere 8000. men som sagt, jeg lader ikke hardt på annet enn felt. på banen får pipene snill ammo og det virker som de pipene jeg har varer lengre enn mange andre sine piper.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok innstillingen vår er noe forskjellig alikevel, selv om jeg ser poenget ditt. Dog forstår jeg ikke at du har et mindre krav til presisjon under felt enn ellers på bane. Jeg for min del ville syntes det var forsmedelig å ende på 29 treff dersom jeg hadde på følelsen at den som gikk ut bare var marginalt ute, og dersom pipa hadde prestert bedre kunne det gått inn. Sikkert på marginalen å se det slik, men det er nå sånn jeg tenker.

 

Ellers har du nok rett i at jeg lader de noe over 770 m/s ja, men absolutt ikke "over maks".

Link to comment
Share on other sites

Tror nok innstillingen vår er noe forskjellig alikevel, selv om jeg ser poenget ditt. Dog forstår jeg ikke at du har et mindre krav til presisjon under felt enn ellers på bane. Jeg for min del ville syntes det var forsmedelig å ende på 29 treff dersom jeg hadde på følelsen at den som gikk ut bare var marginalt ute, og dersom pipa hadde prestert bedre kunne det gått inn. Sikkert på marginalen å se det slik, men det er nå sånn jeg tenker.

 

Ellers har du nok rett i at jeg lader de noe over 770 m/s ja, men absolutt ikke "over maks".

for å ta det siste først. merker stoor forskjell på løpslevetid på piper foret med 9 grams kuler og 770 og på piper foret med typiske feltpatroner som 7 grams i 950 eller 9 grams i 850.

 

poenget mitt med feltskyting er at man skyter 6 skudd. så venter man på anvisning. så 6 nye, så 6 til osv. max kommer du opp på 48 skudd om du skyter 43 skudds felt. og det tar fort en time. presisjon? om den samler 25mm på 100m så er jeg fornøyd til feltskyting. da holder den aom oftest fortsatt innertiern på 200m

osv. å jeg vet at slike piper ikke samler like godt på omgangen om man skyter banestevner med fortløpende omgang. derfor vil jeg ikke bruke de på bane.

en anna ting, er at knallharde feltladninger har en tendens til å samle bedre i litt slitne piper enn det snilt ladet baneammo gjør. har hatt piper som ikke går med baneammo men når jeg har skutt 9grams kuler og max med N15 så er det plutselig knallsamling igjen.

Link to comment
Share on other sites

Godt svart - og igjen ser jeg poengene dine. Men jeg må alikevel innrømme at jeg foretrekker å ha det våpnet som til enhver tid forvisser meg om at det er jeg som er marginalen, og ikke våpnet. Når det gjelder stevner i DFS-stil og felt kan en vel diskutere dette uansett, men alikevel.

 

Dessuten, det som sitter mellom øra når man ikke er 100 % på utstyret har en tendens til å påvirke mine resultater i negativ retning.

Link to comment
Share on other sites

det stemmer. men selv om pipa mi har gått 5000 sudd, var det endel topp plasseringer på felt med den i vinter. de gangene jeg ikke traff var det nok helt andre ting som spilte inn enn mangelen på presisjon på felten. på felt har jeg faktisk opplevd at for god presisjon derimot kan gi 5/5 eller 4/4...... :S

 

forresten, 308w piper i sauer vare ca 10 000 skudd. det er helt sykt, man skyter skyter og skyter.

Link to comment
Share on other sites

Det siste der er jeg helt enig med deg i - det er også min erfaring. 308 pipene holder lenge. 308 er forøvrig min neste pipe med 87 % sikkerhet.

 

Det som blir spennende er dog hvor lenge de nye .223 pipene holder - dersom de i det hele tatt kommer (det blir vel kanskje avgjort på LS?). Jeg har forstått det ditt at DFS har ønsket seg tunge kuler i "god fart", og da tror i hvert fall ikke jeg at vi får se .223 piper som varer mye over 3000 skudd, om i det hele tatt så mange.

Link to comment
Share on other sites

Det siste der er jeg helt enig med deg i - det er også min erfaring. 308 pipene holder lenge. 308 er forøvrig min neste pipe med 87 % sikkerhet.

.

hvis du vil ha marginene på din side, tror jeg ikke 308w er pipa for deg.

 

greit at de samler godt, men du får mer rekyl, mer vindavdrift og krummere kulebane enn med de fleste 6,5 patroner vi bruker i DFS

Link to comment
Share on other sites

tror jeg vet hva jeg snakker om. har skutt noen sesonger med 308w både på bane og felt. endte opp på 155grs scenar og 850 msek som feltpatron. den er nesten like god som en middels 6,5 patron og har en rekyl man enda kan leve med. men er fortsatt mye heftigere enn noe i 6,5 sånn rekylmessig. første 308w pipa mi varte i 10 år. men den ble ikke brukt hvert år da.....

 

den store fordelen med løp i det kaliberet er om man har litt billig eller gratis militærammo man kan trene med.

 

 

men nå er vi helt OT

Link to comment
Share on other sites

[

I de nye anbefalingene fra Sauer er det vel oppgitt 7-8 Nm som tiltrekkingsmoment på løpsskruene.

Jeg valgte derfor å trekke til med 7,5Nm :D

Har ikke sjekket om nøkkelen er rett men det får så være.

 

 

Ikkje skråsikkert du skal følge dei nye anbefalingane til Sauer på ei gammal børse. Denne har truleg blitt trekt til med 10 - 12 Nm (og kanskje meir) og kan ha blitt ei smule deformert pga det. Kan hende bør du halde fram med å bruke dei gamle verdiane for tiltrekkingsmoment.

 

Prøv også med litt mindre moment på den midtre skruen, det kan hjelpe! (teorien bak det knepet er at om klemhylsa er litt deformert kan ein risikere at ho klemmer mest midt på og dermed får dårleg kontakt fram og bak. Med høgare moment på fremre og bakre skrue sørgar ein for at det blir god kontakt der det er viktigast.)

Link to comment
Share on other sites

Kor mykje kan dette momentet utgjøre??

Håpet har skutt 329 med løs pipe...

Over 1 omdreining med mometn nøkkel før vi var der...

Var for løst både framme og bake...

 

Einaste uttalen til han som sjekka børsa var : Oj......

Link to comment
Share on other sites

[

I de nye anbefalingene fra Sauer er det vel oppgitt 7-8 Nm som tiltrekkingsmoment på løpsskruene.

Jeg valgte derfor å trekke til med 7,5Nm :D

Har ikke sjekket om nøkkelen er rett men det får så være.

 

 

Ikkje skråsikkert du skal følge dei nye anbefalingane til Sauer på ei gammal børse. Denne har truleg blitt trekt til med 10 - 12 Nm (og kanskje meir) og kan ha blitt ei smule deformert pga det. Kan hende bør du halde fram med å bruke dei gamle verdiane for tiltrekkingsmoment.

 

Prøv også med litt mindre moment på den midtre skruen, det kan hjelpe! (teorien bak det knepet er at om klemhylsa er litt deformert kan ein risikere at ho klemmer mest midt på og dermed får dårleg kontakt fram og bak. Med høgare moment på fremre og bakre skrue sørgar ein for at det blir god kontakt der det er viktigast.)

 

Det høres fornuftig ut H.K. takk for tipset, skal sjekke det ut.

Skulle gjerne også hatt noen synspunkter på det med tiltrekkingsmomentet på fremre og bakre skjefteskrue.

Noen mener at en bør ha mere moment forran enn bak, og noen det motsatte....

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne også hatt noen synspunkter på det med tiltrekkingsmomentet på fremre og bakre skjefteskrue.

Noen mener at en bør ha mere moment forran enn bak, og noen det motsatte....

 

På ei kasse som ligg korrekt på alle fire anleggsflater vil du gjerne oppleve at endringane er små med ulikt moment. Sørg for å få børsa bedda! "Regelen" om høgast moment fram/bak høyrer ein iblant, men dei som testar mange ulike børser kan fortelja om alle mogelege variantar. Det er børsa di som bestemmer.

Link to comment
Share on other sites

kall meg enkel. men da jeg slutta bruke tida på å "tune" børse, moment, ladninger, og teste løp..... og heller brukte den tida på å trene stående, så ble jeg plutselig minst 6 poeng bedre. (jada, det var e periode jeg testa mange ladninger, flere løp, forskjellig moment, osv, men jeg skjøt fortsatt dårlig på stå ;) )

dvs fra å skyte 230-239 på sr program skyter jeg nå bra over 240 så å si hver gang. ofte 244-245 og.

 

det ironiske her jeg bor, er at det ofte ikke er de beste som har mest fokus på bedding, løpstype, moment tiltrekking, kuletype, kruttvalg, veide hylser, osv. det er gjerne de som skyter i kl 3 som fokuserer på det.

 

ikke at man ikke skal ha børse som går best mulig, men er 5-10mm forbedring i samling på 200m nødvendig når man alikevel ikke klarer holde 9ern på stå? da bruker de 10 timene man bruker for å kansje forbedre samlingen såpass på å skyte/trene stå istedenfor vil man kansje begynne å holde godt innenfor 9ern og tjene 4-5 poeng bare på det.......

 

bare en tanke.

 

grunnen til at jeg tenker slik er at jeg har aldri hatt større problemer med samlinga på sauerne mine. når de begynner samle dårlig pleier jeg bytte løp. så er vi som oftest tilbake til 50 med 5 sentrum på ligg.

Link to comment
Share on other sites

kall meg enkel. men da jeg slutta bruke tida på å "tune" børse, moment, ladninger, og teste løp..... og heller brukte den tida på å trene stående, så ble jeg plutselig minst 6 poeng bedre. (jada, det var e periode jeg testa mange ladninger, flere løp, forskjellig moment, osv, men jeg skjøt fortsatt dårlig på stå ;) )

dvs fra å skyte 230-239 på sr program skyter jeg nå bra over 240 så å si hver gang. ofte 244-245 og.

 

det ironiske her jeg bor, er at det ofte ikke er de beste som har mest fokus på bedding, løpstype, moment tiltrekking, kuletype, kruttvalg, veide hylser, osv. det er gjerne de som skyter i kl 3 som fokuserer på det.

 

ikke at man ikke skal ha børse som går best mulig, men er 5-10mm forbedring i samling på 200m nødvendig når man alikevel ikke klarer holde 9ern på stå? da bruker de 10 timene man bruker for å kansje forbedre samlingen såpass på å skyte/trene stå istedenfor vil man kansje begynne å holde godt innenfor 9ern og tjene 4-5 poeng bare på det.......

 

bare en tanke.

 

.

 

grunnen til at jeg tenker slik er at jeg har aldri hatt større problemer med samlinga på sauerne mine. når de begynner samle dårlig pleier jeg bytte løp. så er vi som oftest tilbake til 50 med 5 sentrum på ligg.

 

 

:D

Selv om jeg tester temmelig mange Sauere i benk for året så er jeg helt enig i alt du sier her 'Høggern' !

Hvis en bestemmer seg for hvilken kule og komponenter en vil bruke så kan en bare lade etter det som står på kruttboksen for dette er ladninger som er testet fram før og som er tilpasset våre piper og de går som regel i de fleste våpen . Men selvsakt er man i tvil og er ute etter det absolutt beste kan en test

være 'godt for hue' og da kombinert med trening så gir det som regel mere poeng.

Tipper du skal på LS i Førde da ! kanskje vi kunne treftes og tatt en kaffe ! Jeg skyter felt mandag kl. 9.15 og bane onsdag kl. 11.00 .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...