Jump to content

Blying rundt på tønne


Morten Kildahl

Recommended Posts

Kan være så mangt, men jeg holder en knapp på litt for myke kuler evt. underdimensjonerte.

Det kan også være litt for stor avstand mellom tønne og løp.

Litt blying er vanlig, så jeg ville ikke bekymret meg så mye om den ellers fungerer godt og ikke spytter bly fra tønnegapet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det kan sikkert være mye forskjellig, men her er noen forslag til sjekk:

 

Etter litt skyting så vil det rundt hullet til tennstiften danne seg to sirkler som viser primeren og bunnen på patronen. Er disse symmetriske om tennstiftens hull?

 

Er det mye blying i overgangskonusen? Det kan fjernes med en spesiell dings (Lewis lead-remover? Husker ikke navnet).

 

Skjer det like mye ved SA som ved DA? Da er det verre. Men: Ta avtrekk og behold avtrekkeren inne. Hold revolveren vertikalt med munningen opp og avtrekkerbøylen mot deg. Press på venstre siden av sylinderen. Gaper det mye mellom crane og ramme? Kanskje en ny foring kan hjelpe. Sjekk også om sylinderen sitter dønn på aksen sin - kanskje foring her også. Husk at S&W har bare effektiv låsing av sylinderen i bakkant.

 

Bare ved DA og er revolveren trimmet? Sjekk at bolten faller inn i låsehakkene FØR hanen faller. Sjekk nøye med langsomt avtrekk. Sjekk både SA og DA så ser du forskjell. Mange av de som påstår at de kan trimme S&W korter altfor mye inn på frembringeren. Det betyr at rask DA er OK, da har sylinderen hastighet nok til at bolten faller inn i hakket sitt før hanen faller. Men ved langsom dreining av sylinderen rekker ikke bolten å låse før hanen faller.

Link to comment
Share on other sites

Husk at S&W har bare effektiv låsing av sylinderen i bakkant.

 

Hipshot svarer bra her, vil bare si at en i klubben har opplevd liknende problem, og han mente dette kom av selve låseprinsippet av tønna til S&W. Ytterst der sylinderen låses, så mente klubbkameraten at det er for mye friksjon når tønna roterer, og at det med årene kan bli noe slerk. Han jeg snakker om lagde noe som visstnok var ganske vanlig, nemlig "koblet ut" den opprinnelige låsingen, og erstattet den med en fjærbelastet låsing lenger inn på våpenet, like foran tønna. Dette er ikke mitt felt, så ignorer dette om det er på viddene, men dumt å ikke svare om det kan være til hjelp. Mvh.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Grei kommentar og forslag til kontroll . Tror også at cylinderen/ kammerene av en eller annen grunn ikke er i posisjon ved skuddløsning særlig når det opplyses at treffene på skiva er eiendommelige ,altså mulig skadd kule og blying . Armen som driver cylinderen rundt kan være innkortet av en grunn eller at en eller flere av hakkene på ekstrakorstjernen er skadde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...