Jump to content

Colt håndvåpen + Colt anaconda


grevens

Recommended Posts

Jeg har nå invistert i to colt håndvåpen, en colt python 6" og en colt government 1911 .45acp. Jeg har snakket med ulike folk innenfor pistolmiljøet, og det kommer frem at det er veldig delte meninger anngående colt sine pistoler og revolvere. Jeg kjenner ikke til hele colt historien, men jeg er veldig fornøyd med de jeg har nå. Snakket med en børsemaker som mente det var noe "dritt", mens andre mener det er det beste som er laget. Jeg er nå på jakt etter en colt anaconda, siden jeg har sett mye på disse, og de er de som er de mest relevante for meg for å skyte mag 2 felt. Jeg vil også helst holde meg til colt når jeg har gode opplevelser med disse, så da er anaconda et naturlig valg. Så mitt spørsmål er nå hvorfor er det så delte meninger rundt colt våpnene? De er jo de som startet hele 1911 konseptet, så jeg forstår liksom ikke helt hvorfor så mange er så negative til de.. Det hadde vært kjempe fint om det er noen der ute som kjenner til hvor man kan få tak i anaconda. Jeg hadde satt pris på om noen kunne sagt noe om hva verdi disse revolverne har, siden jeg sist så en i danmark, de skulle ha svimlende 10000 for den....

 

Mvh Grevens

Link to comment
Share on other sites

Colts historie har vært preget av hyppige eierskifter og økonomiske problemer. Dette har medført at kvaliteten har svingt fra øverste spitzenklasse til nær sagt ubrukelig. Hvor gode Colts våpen er er direkte knyttet til når de er produsert.

Ad ønsket ditt om en Anaconda, den er en modell som ble utviklet og produsert i en av Colts dårligste perioder. Konstruksjonen er basert på King Cobra, som igjen var basert på Trooper, disse revolverne er IKKE SAMMENLIGNBARE med Pythonen du har. Ikke kjøp en sik revolver usett, og sammenlign den med både S&W og Ruger før du bestemmer deg endelig.

Link to comment
Share on other sites

Colt, er på godt og vondt, ikke noe annet en et varemeke. Det er noe som har blitt kjøpt og solgt utallige ganger i løpet av historien. Du kan kjøpe utrolig velgjorte og håndtilpassede revolvere fra 1800 tallet, eller elendig sammensatte 1911 pistoler i dårlig kvalitet fra 1980 tallet. Selv en revoler som Python som har en noe arkaisk mekanisk konstruksjon har blitt produsert fler steder, nåe fantastisk. annet bare middels. (Selv om de ser like ut, og en Python er en vakker revolver)

 

Så det at det står colt på et våpen betyr mye mindre en når og hvor våpnet er produsert og hvilken model det er.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig ad Anaconda´en. De tidlig produserte gikk dårlig, synes å huske at bl.a. riflestiging var feil, men tror også andre detaljer, som påvirket presisjon, kunne vært bedre. Dette ble bra på den seinere produksjonen og jeg har sett bra resultater for disse.

 

10.000,- for en Anaconda, da bør den være ubrukt og kjøpes for å fortsette i slik stand (samling!) Jeg liker Colt, men anbefaler likevel stort set S&W.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er så delte meninger om 1911 konseptet.

 

Men når det gjelder Colt sine revolvere så er det noe annet. Det er ingen som forstår leamikken på f.eks en Python (i motsetning til S&W der det går 13 på dusinet av dem som påstår at de har greie på det). Og når de ikke forstår det så får de heller ikke til avtrekket og så har du det gående.

 

Men jeg kan si deg at en Python er som et urverk, det er helt ufattelig hvor mye arbeid det er lagt ned i det og likeledes hvor godt det kan bli.

 

Anaconda er basert på MKIII systemet, som egentlig er noe dritt.

Når Colt gikk over til MKIII så kan det sammenlignes med post-64 Winchester. Det er rett og slett mye billigere. Avtrekksdelene er sintret (en form for kaldpressing av metallstøv) og herdingen blir trolig deretter. Alle fjærer er spiralfjærer bortsett fra returfjæren som er type klesklype. Det er vanskelig å få noe godt DA avtrekk. Men SA avtrekket kan være bra, og presisjonen er kanongod, altså klassisk Colt.

 

En fordel med Anaconda er at den har lenger sylinder enn f.eks S&W så du kan bruke tyngre kuler.

Link to comment
Share on other sites

...De er jo de som startet hele 1911 konseptet, så jeg forstår liksom ikke helt hvorfor så mange er så negative til de..

Mvh Grevens

 

Det var John Moses Browning som gjorde jobben med 1911. Colt fikk bare æren av å lage den for det amerikanske forsvaret, de bidro lite til designet. Under WW2 laget de 1911 litt overalt

 

Fra Wiki:

World War IIWorld War II and the years leading up to it created a great demand. During the war, about 1.9 million units were procured by the U.S. Government for all forces, production being undertaken by several manufacturers, including Remington Rand (900,000 produced), Colt (400,000), Ithaca Gun Company (400,000), Union Switch & Signal (50,000), and Singer (500). So many were produced that after 1945 the government did not order any new pistols, and simply used existing parts inventories to "arsenal refinish" guns when necessary. This pistol was favored by US military personnel.[7]

 

Colt slapp ballen på 80-tallet og har slitt med å få tak i den igjen. Flere produsenter tok seg bryet med å måle opp 1911-konseptet nøyaktig, og produserer cnc-maskinerte 1911-modeller som trenger lite håndarbeid å ferdigstille.

 

Colt har tilogmed solgt det steilende hingsteføllet (Colt = hingsteføll) som stod utenfor fabrikken i gamle dager...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...