Jump to content

Gammel perkusjon pistol.


mauserk98

Recommended Posts

Har ikkje betre bilder men ut ifra bildene eg har kan eg lese at der står AMR med ring rundt 12m/m 32583 _____ ____ x i firkant tre rundingar i pyramide 700 kgs og k i firkant. Pistolen mangler nippel så då går vel prisen litt ned har sett liknande beskrevet på nettet som duelleringspistol frå rundt 1850.

Link to comment
Share on other sites

Den ligner VELDIG på en moderne spanskprodusert replica (skytbar sådann) jeg har sett. Det eksemplaret jeg fikk kikke på var produsert på 1950-tallet eller seinere, basert på trykkskytings-merkene.

 

Prøv å demontere våpenet, løsne skruer og driv ut kilen så du får løpet ut av stokken. Hvis jeg har rett, så skal det stå en haug med stempler under løpet der det vanligvis er skjult av treverk. Noen av disse stemplene kan sannsynligvis brukes til å tid- og stedfeste våpenet.

 

Forøvrig er kalibermerkingen i millimeter identisk på "ditt" eksemplar og den jeg kikket på. Har aldri sett akkurat slik merking på originale våpen, derimot på moderne kopier fra Eibar i Spania...

 

 

Og som andre har nevnt, er den moderne så er den registreringspliktig. Og av særdeles lav verdi, i alle fall hvis kvaliteten er like dårlig som "mitt" eksemplar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...