Jump to content

Swift A-Frame i 30-06


Bamsegutt

Recommended Posts

Skal lade A-Frame i 30-06.

 

Lurte på hvilken av disse som kan passe best på hjort? 165 grains, 180 grains eller 200 grains. :?

 

Tipper det blir skutt mest på ikke for lange hold, men det kan jo hende det blir et reinsdyr og da blir det ofte noe lenger hold.

 

kanskje 180 grains passer best??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke brukt denne i 30-06, men i flere andre kalibre. Det er den beste jaktkulen jeg har brukt.

Flere av mine venner bruker denne i 30-06, og både 165 og 180 virker godt. 180 gr er den jeg ville brukt, kulebanen er mer enn flat nok på alle akseptable jakthold, og den har meget god dybdevirkning slik at selv med litt skrå skuddvinkel vil kulen gå gjennom dyret og gi blodspor fra utgangshull.

 

Perfekt!

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 200 grs på elg siden "tidenes morgen" for A-frame her i landet. Ekstremt fornøyd. Forsøkte å lade 165 grs for bruk i reinsjakta, men fikk aldri god nok presisjon med den i mine rifler.

Bruker også 250 grs A-frame i en .338-06 og har såvidt forsøkt 160 grs i en 7x65R. Førstnevnte var meget bra, sistnevnte ga meget liten diameter, selv i den farten. Skal forsøke 175 grs i 7x65R til høsten.

Link to comment
Share on other sites

Ville trodd at ei så solid kule i en lettbygd hjort og reinkropp,ekspanderer hurtigere med større hastighet,altså ville jeg gått for 165gr,og ladd til 850-60ms.Har sett dyr som har gått flere hundre meter etter gode treff fra slike kuler som er vel solide.Kan skjønne de som vil ha solide kuler i en 300win mag,men ellers har en neppe behov for slikt på mindre dyr,i den hastighet 308,3006 gir.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...