Jump to content

En trivelig helg på motsatt kant av landet


HighPower

Recommended Posts

Et års tid tilbake var det en bruker her på forumet som ymtet i et innlegg om at han kom til å slå seg ned i Bergen. Hmmmmmmmmmmmmm tenkte jeg dengang, bønder i byen ? Får vel passe på at de holder seg i skinnet... PM ble sendt, og etter et par kopper kaffe viste olesøn seg å være en trivelig fyr med sunne interesser. Siden da har vi blitt bedre og bedre kjent og nytt duften av nyforbrent krutt sammen ved flere anledninger.

Så kom det en tekstmelding fra ham i august om at han hadde tenkt seg en tur til hjemtraktene, og ville jeg bli med over en tur og jakte litt ? Slike spørsmål kan jo bare besvares på en måte, og forrige fredag gikk turen over fjellet til Sollia på Hedmark.

Lørdag morgen - frokost inntatt, og vi gikk for å gjøre oss klar for rådyrjakt. Full oppdressing i feltutstyr, ned i bagen og hente frem sluttstykke, magasin og ammunisjon. Jeg kompletterer Steyren min og er klar for skogen, olesøn legger Sauer 202-sluttstykke og -magasin på bordet, åpner våpenfutteralet, og trekker frem en Krag...

 

Hva er feil på dette bildet ???

p1020082ds.jpg

 

Så de som har lagt merke til at olesøn har endret signatur, her ligger forklaringen :mrgreen:

 

Jaha, her må man være løsningsorientert. En kjapp telefon, og lån av en kombi var klarert. Dessuten hadde han også med seg en Mini-14 som skulle skytes inn og plinkes litt med. Så da gjaldt det bare å få tak i noen fra det lokale skytterlaget og ordne oppskyting. Minien ble prioritert, man bommer jo som kjent best med egen børse. Litt frem og tilbake, fant til slutt skiven med treffpunktet, og prøve avlagt. På tide å komme seg til skogs.

 

Olesøn på rådyrjakt

p1020076ds.jpg

 

Undertegnede på rådyrjakt

p1020080dsp.jpg

 

Det ble en fin tur i skogen, men ingen fangst. Vi så endel elgspor, noen få rådyrspor og en hare. Kvelden ble tilbrakt sammen med olesøns brødre og en flaske god whisky.

 

Søndag var det rypene som skulle til pers. Olesøn hadde ikke planlagt å ha med seg hagle hjemmefra, og det klarte han greit 8) Fars sideligger er medisinen der i gården. Vi gjorde oss klar og tasset i vei. Nok en gang en flott tur i fantastisk natur, men ingen fangst. Jeg så en rype som fløy ut på ~150m hold og gikk som en rakett nedover lien, litt drøyt for kaliber 20...

 

Utsikt fra rypeterrenget

p1020096ds.jpg

p1020090ds.jpg

 

A nice pair - Beretta S685 og Sauer&Sohn 147E

p1020092ds.jpg

 

Rypejeger olesøn

p1020087ds.jpg

 

Rypejeger HighPower

p1020094ds.jpg

 

Vel tilbake på gården fikk vi i oss middag og la så ut skjæreåte.

p1020098ds.jpg

Like mye fangst der også...

 

Nuvel, en særdeles trivelig helg tilbrakt i tråd med Skeeter Skelton's klassiske boktittel: Good friends, good guns, good whisky

 

Mandag var det retur, litt annen rute. Kjørte over Valdresflya, og der kom jeg midt oppi denne forsamlingen:

dsc06201ds.jpg

 

En flott avslutning på turen !

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen sak med resultatløse jaktturer så lenge en er i så godt selskap :D

 

Du var snillere enn je trudde når det gjaldt oppskyting med mini-14 ser je.

Må vel innrømme at det var noget mer trøblete enn beskrevet her.

Turen var vellykket på alle måter den, med unntak av viltkjøtt...

Je er fremdeles att her oppi fjella,

så je ska gjøra noen tapre forsøk de neste dagene på å få nok slintrer tel en felles middag. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mener du fluted? Eller har du trangboring?

Faktisk begge deler - Steyr sine løp er trangere ved munningen enn ved kammeret. Og løpet på Scouten er flutet også.

Og Atnaølet jeg har prøvd så langt er høyst drikkendes. Har smakt på Nakenbad og Øl til rakfisk (dog uten rakfisk...) Nå ser jeg frem til å observere deg under inntak av smalahove og sleggesaft :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...