Jump to content

Fjørfe


Blood Trail

Recommended Posts

Saken er den at kona har starta med hobbyhøns, og jeg har tenkt å anskaffe ny fulehund til neste sommer.

Hønene springer ikke fritt men går i innhegninger ute på eiendommen.

 

Noen som har noen erfaring med denne kombinasjonen?

 

Lurer på om bikkja kan bli loco, ved lukten av hønseful i nesa hver dag? :evil:

Link to comment
Share on other sites

For å sei det slik, når eg hadde fuglehund, og den stakk av, så kan du sei at eg visste godt kva hus eg skulle kjøre til å finne bikkjepelsen igjen, he, he... :) Var ein nabo ca 1 Km frå meg, som hadde litt høner i et lite hønsehus....

 

Skal vel ikkje sei at dette spesifikk ikkje er noko du kan få bukt med, men ein slik kombinasjon, gjer ikkje kvardagen din lettare trur eg.. Å få bikkja til å forstå at dei ikkje er jaktobjekt, kan nok være ein liten prøvelse. Men ingenting er vel umulig med riktig kunnskap og hvis du tar det i tidlig alder.. Lykke til skal du ha... :)

Link to comment
Share on other sites

Nabo'n har frittgående vorsteh og frittgående høns, her i huset har det alltid vært fuglehunder. Det er helt uproblematisk. Det gjelder å bruke hodet og ha kontroll på hunden. Med tiden blir de perlevenner. :D Faktisk god trening for en fuglehund å omgåes fugl. De blir kaldere i hodet på jakt.

 

Skulle hunden finne på å drepe høner så kan det være et fryktelig tilbakeslag for jakthunden, men den eneste som skal lastes for det er eieren. Fuglehunder skal aldri få anledning til å finne på faenskap.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Australorps flokk, pluss noe miks. Og dette går flott sammen med bikkjene. Fant ikke noe bedre bilde, men legger det ved. Hva slags rase skal hun begynne med? :D

 

my.php?image=dddbw2.jpg

 

Vet ikke helt skrivemåten, men her er no rasene vi har fåt tak i. 1 eller 2 av hver Brama, hvit Italiener, silkehøns, dvergkokkin, apenseller og marmorert sussex.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...