Jump to content

Sliping av øks


emarkus

Recommended Posts

Hei, tror denne havnet riktig.

 

Jeg innbilte meg at det bare var å ta med øksa til nermeste jernvare for å få slipt den opp igjen, der tok jeg feil! Ble fortalt at ingen gjør det lenger, og at det bare var å kjøpe ny øks! Det var sansynligvis billigere også sa han. Er det virkelig slik i dag? Eller vet noen om et sted i vestfold det går an å få slipt opp ei øks, og eventuelt hvor mye det vil koste?

 

Mvh

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

på jobb blir øksene regelrett voldtatt. der hugges i stein, der hugges i kabel og det hele. når vi så fikser opp øksa setter vi den i skrustikka med eggen opp. så tar vi en slipeskive med et slikt pusseblad på, (slik som dette: http://no.exportpages.com/companyproducts/2139199132/3.htm) bruker så lette drag med denne på begge sider til øksa er blank og uten hakk i. legger så ousseskiva i litt mer vinkel og lager egg på øksa. økser skal ikke har for mye egg, da holder de lengre.

Link to comment
Share on other sites

Båndsliper funker ypperlig på økser (fester den med beltet opp). Bare ta det sakte og forsiktig så det ikke blir for varmt.

 

På mange båndslipere er det et parti hvor det er litt fleks i beltet og det er et fint sted for å lage konveks egg.

 

Hvis du har fint slipebånd så kan du barbere hår med øksa etterpå :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jobber mykje med restaurering av gamle bygg, dette medfører jo ofte gamle byggeteknikker og tilbakeføring til "orginal" utsjånad.

 

Men, til saken: Økser liker eg og slipe med standar flatfil (gjerne både grov og fin) når eg skal sette opp eggen eller fjerne hakk og slikt. Har eg tilgang til skrustikke setter eg skaftet i den og filer mot eggen til ønska form er oppnådd på kvar side. Finishen blir da enkelt tatt med grovt og fint diamantbryne etterpå. For meg resulterer dette i ein egg som tar håra på handa uten større problem. Har eg ikkje tilgang til skrustikke legger eg den flatt mot låret og bruker det som ein grov guide til vinkel og form.

 

Tar litt tid å få vinklene rette, men det er lærdom som sitter i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

på jobb blir øksene regelrett voldtatt. der hugges i stein, der hugges i kabel og det hele. når vi så fikser opp øksa setter vi den i skrustikka med eggen opp. så tar vi en slipeskive med et slikt pusseblad på, (slik som dette: http://no.exportpages.com/companyproducts/2139199132/3.htm) bruker så lette drag med denne på begge sider til øksa er blank og uten hakk i. legger så ousseskiva i litt mer vinkel og lager egg på øksa. økser skal ikke har for mye egg, da holder de lengre.

 

Jeg bruker også slike lamellskiver til sliping av øks, til og med kniver som har dårlig egg/skader kan settes opp på nytt med disse skivene. Sliper man lett og rolig blir det ingen spesiell varme som brenner stålet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...