Jump to content

Ny jaktmatch rifle - tips innenfor ca 20.000,-


9-fox

Recommended Posts

Heisann

 

Jeg lurer på å gjøre en større investering for fremtiden, og har lenge ønsket meg en god jaktmatch jeg kan ha glede av i mange mange år. Også ta den med ut på presisjonsjakt ved behov. Tenker meg en 6,5x55. Jeg satte opp budsjettet i emnebeskrivelsen, dette er maks beløp. Gode og rimelige alternativer er også interessant!

 

Har lurt på Sauer 202 Jaktmatch. Noen som mener det fins bedre alternativer? Tipper det, og venter på flere tips :D .

 

Hva med halvautomat? Er av den oppfatning at redusert rekyl gir bedre skyting. Vil en halvautomat gi dårligere presisjon? Mener å ha snappet det opp en gang i en samtale, men er litt usikker.

 

Er takknemlig dersom noen har tid til å gi noen råd!

Ha en fin treningssommer før jakta!

Link to comment
Share on other sites

Sauer 202 jaktmatch er en fremragende rifle med meget bra presisjon. Denne kan aldri bli noe dårlig valg.

 

Dersom du ikke har behov for å skifte løp, ville jeg imidlertid vurdert Tikka T3 Super Varmint. Denne har minst like god presisjon, og er like behagelig å skyte med. Jeg har byttet fra Sauer 202 Classic til Tikka T3 Super Varmint. Uten at det betyr noe for ditt valg. Tikka`n er noe billigere enn Sauer`n, og du har da råd til en bedre kikkert på toppen av "riggen". Kikkert er viktig, og man bør som tommelfinger-regel legge like mye i kikkert som gevær. Med Sauer 202 jaktmatch overskrider du da ditt budsjett.

 

Dersom du ikke liker svarte plastbørser med grått løp, faller tipset på stengrunn.....

 

Mvh Dag

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd finn.no? Ligger en Sako sporter til salgs der. Den er riktignok noe stivere i pris, men helt sikkert ei super børse til ditt formål. For noen dager sidet lå det to Sako sportere til salgs. Jeg har kjøpt den ene. Den er forøvrig i 308. Venter i spenning!

Link to comment
Share on other sites

Litt avhengig av om du skal delta i jeger eller sporter klassen, med tanke på vektbegrensninger, ville jeg valgt en Tikka T3 light, ferdig montert med KKC stokk. Dette får du fra feks Jakt og Friluft i Arendal. Resten av pengene hadde jeg brukt på en ok Leupold kikkert i orginal Tikka montasje.

Eller en T3 Varmint med samme tilbehør, men da ryker budsjettet litt, men det gjør ikke noe :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er det sporter du skyter i så kan jeg anbefale Schultz & Larsen M97DL med orginal Tervonen sporter stokk. Kjøpte ei slik ei brukt i vinter og den går godt under 20mm med rekruttammo. Ser ut til å like de lette kulene best, men alt jeg har puttet i den har gått rundt 20mm eller bedre på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man tenker presisjon og pris samtidig er det antakelig lite som kan slå Sauer 200 STR. Den koster kr. 12855 fra skytterkontoret. En Sportsmatch montasje koster kr. 698 på Jaktdepotet. Da har du igjen kr. 6447 til en relativt OK kikkert. Det skulle rekke relativt langt.

 

Ankepunktet mot Saueren er selvfølgelig vekten. Husker ikke eksakt hva min veier, men den spretter fort opp mot 6kg med litt kikkert.

 

Uansett våger jeg påstanden om at man ikke finner noe særlig mer presis rifle til den prisen. Fordeler som løpsbyttesystem, mye tredjepartsdeler, høy annenhåndsverdi og billige piper kommer som en bonus.

 

Vil du ha lettere rifler er antakelig Tikka med KKC, Tikka super varmint, S&L M97DL sporter, Kongsberg 393 sporter, Remington med KKC, Sako Tervonen, etc. riktigere valg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...