Jump to content

240 wby mag til langhold ?


xcr308aka

Recommended Posts

Prøv! 240`n er vel ikke akkurat kjent for å være snill med løpet. Men lader du sjøl, kunne det kanskje være ett tips å bruke litt slappere ladninger med ett litt for kjapt krutt etter volumet til hylsa.

Har du løp stigning 1-10 KAN det hende at du klarer å stabilisere 105 scenar. Men ei 90 grain kule i 850-900m eller mere. Vil nok rekke ett stykke.

En kjapp liten test med QL: 90g scenar med 45g Vit N-540 890ms(dette er ikke ei max ladning). Jeg har ingen erfaring med kaliberet. Men dette duger. Forbrenningen er 100% og hylsa er ca 83% full. I følge min enkle QL simulering.

 

I min 6mm Br med 105 scenar i 811 ms. Rekker jeg i teorien ca 950ms. Har solid erfaring med 6br, men kun på 500m og ned.

 

Mitt råd er å bruke børsa. Skyt bort pipa. Og vurder behovet etterpå.

En liten test i PCB`n viser at denne ladningen rekker over 1000m før kula er nede i sub hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Har man først ei pipe som skyter som en laser er det viktig å få så mange skudd ut av den som mulig.

 

Hvis du legger deg på max 243win nivå med N160 i 240'ien får du optimal levetid på pipa. Singel base krutt som N160 er mye snillere mot løpet enn dobbelbase kruttene i N5xx-serien.

 

Hvis man bestemer seg for et visst nivå på kule og utkangshastighet med tanke på levetid på løp lønner det seg ofte å gå opp i hylsevolum og ned i trykk med singel base krutt.

 

Beste eksempel i Norge er vell "Kragladninger+N160" i 6,5x55 vs 6,5x47.

 

Sammenlikner man 300winmag ladet til max, 2900fps med 190gr SMK, kan man regne med 20%+ lenger levetid på identisk pipe kamret for 300wby med samme 190gr SMK2900fps med N160 som drivladning .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...