Jump to content

Demper til 30-06


erik Buås

Recommended Posts

Har en Hausken std. Den har jeg vært veldig godt fornøyd med. Demper godt, og tar bort mye av rekylen. Eneste er at den blir veldig fort varm (er vel slik med de fleste). Etter 5 skudd, må den stå noen minutter før jeg skyter igjen. Liker derfor å skyte 3 og 3 skudd om gangen. Problemet er at man får mirage i kikkerten. Dette kan løses med å kjøpe et miragebånd/trekk. Men er litt usikker på hvor mange skudd man bør skyte, før man skal la den bli helt nedkjølt. Men å bare pøse på med skudd er vel ikke det beste. Kanskje noen andre kan svare på det.

Link to comment
Share on other sites

Har du tenkt å prøve demper og ikke har noen formening om hva du er ute etter så er det faktisk ikke dumt å gå for en av de rimeligere demperne på markedet, f.eks. Jaktfalldemperen, Hardcore e.l. Pass bare på å få gjenget til en av de mer gangbare gjengedimensjoner..

 

Selv satte jeg en gammal Atec for 9,3 på en 7-08 i fjor, og syns faktisk det funker greit til mitt bruk..

Link to comment
Share on other sites

Har satt en S&L Hardcored 45 på min m98 30-06. Dette fungerer utmerket og skyter 7 skudds serier med 10 minutters opphold uten voldsom varmgang og mirage.

 

Rekylen er merkabart redusert, faktisk så er den så snill at rekylskremten ikke lengre er tilstedet :D

 

Smellet er også tydelig redusert. Hvor mange prosent er jeg ikke kompatibel til å svare på men det er i alle fall stooor forskjell.

 

Jeg betalte 1800 kroner for min, inkl frakt/oppkrav. Og det er langt billigere enn Hausken vil jeg tro.

 

Har hatt Hausken til rem700 og kan ikke si at jeg har lagt merke til noen forskjell på hverken rekyl eller smell.

 

Min er gjenget med 14x1,5 og max 8mm prosjektil.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var så heldig å få en S&L hardcore tmd45 14x1,5 til max 8mm for 1400kr ferdig montert på jakt og friluft i arendal. Mirage var litt plagsomt på skytebanen, men et napier neoprentrekk gjorde at jeg klarte å skyte 20 skudd på kort tid uten problemer. kan ikke se at demper/trekk tok skade av det, men det måtte jo testes :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har en S og L hardcore 45 på en tikka t3 lite ss i 3006. Billig og ok. Den er utrolig stygg, og har en ekstra kladd lengst bak som du ser unødvendig mye i kikkerten, iallefall når kikkerten står på 1x i forstørring. Hvis man regner lyddemping/kr tror jeg nok dette er blant de beste kjøpene. Skyter absolut maks 15 skudd i serie, da er den så varm at du ikke kan ta på den med henda. Har kappet løpet på 48 cm, så demperen blir nok utsatt for unødvendig mye varmepåvirkning fra munningsflammen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...