Jump to content

Ladedata .40SW og N-320


la7rpa

Recommended Posts

Jeg skal lade partizan 180grains kuler til 40SW med N-320 krutt.

Hvor mye burde jeg bruke? har hørt litt forskjellig, alt fra 4,1-5,5 grain

 

Hvilken lengde har du tenkt å bruke?

 

Jeg har ikke ladet med Partizan kuler, men med Frontier så bruker jeg 5,2 grain med N-320, og 31 mm lengde. Dette er tidligere brukt i en STI Edge, og bruker det nå i en STI Legend

Link to comment
Share on other sites

Uki, Takk for det. Regner med å bruke rundt 30 på de.

 

Det som er er at den pressen og kruttmålet jeg bruker ikke har de største mulighetene for finjustering.

Så det blir da enten 5 eller 5,5 grain.

 

Blir 5 for lite i forhold til å oppnå faktor i Major for praktisk?

Eller blir 5,5 for mye i forhold til treffprosent og slikt?

 

Marius

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt opp til 5,8gr N320 for å få faktor med Partizan 180gr, de er litt underdimensjonert i diameter.

Bruker pr idag 5,1gr N320 bak Berry`s 180gr, dette gir i min BUL M5 ca 174 i faktor ved 20grader.

 

Edit: OAL: 30,3mm.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Jeg har brukt opp til 5,8gr N320 for å få faktor med Partizan 180gr, de er litt underdimensjonert i diameter.

 

Dæven, det høres ut som en frisk ladning. Får du trykktegn på hylser/tennhetter med den ladningen?

 

Selv måler jeg at 5,3gr. bak Partizan 180 ligger akkurat på 170 i faktor, mens med Frontier gir den samme ladningen 183 i snitt (temperatur ca. 15 grader, patronlengde 30,5mm). Dette er i en STI Eagle. Mine Partizan-kuler veier ca. 177,5 i snitt, mens Frontier veier 179.

Link to comment
Share on other sites

Nei, får ikke noe som ligner trykktegn på hylsene, men har et problem med at når patronen skal entres inn i kammeret/løpet så stuker partizan kula seg innover i hylsa av og til, hvis rampa opp til løpet ikke er tilstrekkelig lav friksjon på, dvs at den er bedritt. Dette fører til en økning av trykk og hastighet som viser seg ved krono for eks.

Har ikke dette problemet med berrys, frontier, archipelagio- (ellerno)

Link to comment
Share on other sites

Heisann!!!!!

 

VW oppgir 4.3gr som max i 2006 årgangen av ladedataene.

Les linjen over en gang til.

 

Jeg er en av dem som bruker N320 til majorladninger i .40s&w med 180gr kule. Dette er kilne saker! En enkelt tiendels milimeter i patronlengde har mye å si, og det samme har 0.1gr med krutt. Det er uansett på den røde siden av streken i de fleste våpen, mer eller mindre.

Link to comment
Share on other sites

Heisann!!!!!

 

VW oppgir 4.3gr som max i 2006 årgangen av ladedataene.

Les linjen over en gang til.

 

Jeg er en av dem som bruker N320 til majorladninger i .40s&w med 180gr kule. Dette er kilne saker! En enkelt tiendels milimeter i patronlengde har mye å si, og det samme har 0.1gr med krutt. Det er uansett på den røde siden av streken i de fleste våpen, mer eller mindre.

 

Husk at VV bruker kortere patronlengde enn det det stort sett brukes i 40 S&W pistoler

 

Her kan man også finne noe ladninger med lengre OAL enn VV sine data http://www.k8nd.com/ipscload.htm

Link to comment
Share on other sites

 

Husk at VV bruker kortere patronlengde enn det det stort sett brukes i 40 S&W pistoler

 

Det husker jeg. Avstand fra kammeret og frem til riflingen varierer også mye på de kal. .40 våpen jeg har sett på. Det hjelper lite med lange patroner om riflingen trøkker inn kulene. Husk at standarden for .40s&w er kort, og at ikke alle våpen er laget for å skyte patroner lengre enn standard.

 

Det som er er at den pressen og kruttmålet jeg bruker ikke har de største mulighetene for finjustering.

Så det blir da enten 5 eller 5,5 grain.

 

Høres ut som Lee kruttmål, kjøp en justerbar dings til den. For å gjenta meg selv, 0.1gr endring i kruttmengde er godt merkbart i denne kombinasjonen.

Link to comment
Share on other sites

 

Husk at VV bruker kortere patronlengde enn det det stort sett brukes i 40 S&W pistoler

 

Det husker jeg. Avstand fra kammeret og frem til riflingen varierer også mye på de kal. .40 våpen jeg har sett på. Det hjelper lite med lange patroner om riflingen trøkker inn kulene. Husk at standarden for .40s&w er kort, og at ikke alle våpen er laget for å skyte patroner lengre enn standard.

 

1911-pistoler er iallefall det, min fungerer knapt nok med fabrikkammo, 1 av 5 blir matefeil.

Link to comment
Share on other sites

En riktig bygget 1911 SKAL funke med 29,0 mm patronlengde, men det er desverre et velkjent faktum at mange ikke gjør det. Jeg er vel en av de få som har lada konsekvent 29,0 i STI over lengre tid, da jeg syns det er noe driiit å måtte ha forskjellige ladninger til glock og sti, og jeg har ikke hatt trøbbel med funksjonering i noen av pistolene mine.

 

 

Så til lading med N320 og .40.

 

Som det nevnes over, er du her ute i kilent landskap trykkmessig. Jeg vet ikke om noen som faktisk har trykktesta disse ladningene, følgelig er det heller ingen som har dokumenterte data å uttale seg om.

 

Det som er helt sikkert, er at dette skal du ikke prøve kjappe løsninger på. Du bør starte med å måle friflukt i pistolen din med de forskjellige aktuelle kulene, så du ikke driter deg ut på å sette i bommene. Det kan gi spektakulære resultater hvis du er uheldig.

 

Min egen filosofi på dette er å starte moderat lavt, og så kronografere meg opp til jeg når faktor. Jeg har pleid å starte på 4,5 med 28,0 patronlengde, med 30,0 kan du nok starte på 4,8 (hadde en pistol/kulekombo som ga major stabilt med 4,8/28mm)

 

Dersom du ikke kan stille kruttmålet ditt i mindre inkrement en 0,5 grains, er nok ikke dette noe for deg uansett. Kjøp deg noe mere nøyaktig utstyr, og lykke til!

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...