Jump to content

misfarging på hylser etter vask.. Har det noe å si?


vwhotrod

Recommended Posts

Har vasket endel hylser i det siste.. Første 100 var lapuahylser, de andre 100 var norma. Fjernet brukt tennhette og la de i zalo, sitronsyre og varmt vann. Skrubbet med kost innvendig. Tørket av hylsehalsen med torky. Tørket så hylsene i tennhettelommen og i bunnen med qtips. Det ble meget rent og pent, også i tennhettelommen. Så la jeg de i ovnen på 100 grader i ca 45 min.

 

Hylsene ble vasket i to forskjellige omganger. Alle lapuahylsene var blanke og fine etter denne behandlingen, men på norma hylsene fikk jeg endel misfarging av hylsehalsen. Hva skyldes dette? Mener å huske at misfargingen begynte å synes etter vaskingen, ikke tørkingen i ovnen. Er det sitronsyren? Kan jeg i så fall ha tatt oppi for mye da jeg vasket norma-hylsene?

 

Slik så normahylsene ut. Blank og fin ved siden av noen med misfarging.. Har dette noe å si? Virker ikke som om det er noe feil med hylsehalsen, bortsett fra at det er mindre pent..

IMG_5919.sized.jpg

 

IMG_5913.sized.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mulig for mye sitronsyre. Før da jeg vaska hylsene sånn jeg og, kunne jeg få et rødskjær i fargene på hylsene, eller et gulskjær i dem hvis blandingen ble for sterk eller hylsene lå for lenge i "syrebadet". Ikke bra for hylsene å bli vaska sånn mener jeg da, syntes dem fort ble sprø og måtte kasseres. Best med hylsetrommel er min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...