Jump to content

Alene på hjortejakt - hva gjør jeg??


Kriegh

Recommended Posts

Jeg er relativt fersk på hjortejakt. Er inne i min tredje sesong, fikk ett dyr første sesong og tre i fjor. I år har det gått litt trått...

 

Terrenget er i Hordaland, ikke bratt, mer ett skog- og myrterreng. Det er noen store åpne utmarksmyrer/jorder i terrenget hvor jeg i fjor (med flaks tror jeg) skjøt to spissbukker. I år har jeg inntrykk av at alle dyrene på dagtid står midt inne i tjukkeste krattskogen. Det er nesten umulig for meg å snike meg innpå dyrene uten at de hører at jeg kommer. Jeg har litt vanskelig for å jakte tidlig på morgenen, så jeg er vanligvis ikke på plass før i ti-tiden. Jeg kan jakte til det mørkner.

 

Har dere noen tips til hva jeg bør gjøre? Kanskje sette meg inne i skogen der hvor jeg ser tråkkene og rett og slett vente i timesvis? Eller skal jeg gå for å støkke dyrene og håpe at jeg kan skyte dem da?

 

Tips mottas med takk :-)

Link to comment
Share on other sites

Postere på tråkk mellom beite og dagleie pleier som regel å være et sikkerstikk. Skal man jakte alene er rekognosering før jakta ekstremt viktig for å få resultater. Kartlegg hvor dyra beiter og hvor de har dagleie. Dette vil uten tvil gjøre at jakta blir mer effektiv. Men heldigvis finnes det ingen eksakte svar i jakt, og det er vel det som gjør det så interessant og spennende :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det er litt vanskelig å gi gode råd når man ikke kjenner terrenget m.m. Det jeg kan si utifra det du skriver er nok at man bør gå ut 2-3timer før lyset forsvinner. Prøve å finne plasser med rimelig god oversikt som man helst kan nå uten å gå der dyrene normalt oppholder seg. Sitte i ro med en god kikkert og speide, kun smyge innpå dyr man har til hensikt å felle. Altså lage minimalt med menneskelukt i terrenget.

 

Veldig forenklet så er hjortens gjøren og laden slik i skog og lavtliggende strøk:

 

Om morgenen går eller småbeiter de seg bort fra hovedbeite, ofte innmark, og de legger seg til å hjorte/hvile ofte i 9-10tiden. Slike liggeplasser er ofte godt skjult men det varierer.

 

Midt i dagen tar de ofte en liten beiterunde ved liggeplassen men de er ofte vanskelige å få øye på. I mer åpent terreng kan man være heldig.

 

Sent ettermiddag begynner de igjen å bevege seg litt, beiter og trekker om hverandre. Etterhvert blir det ofte mer trekk enn beiting. I denne fasen har du nok mest mulighet utifra det du skriver.

 

Man kunne nok skrevet bøker om dette temaet men dette er da den korte kortversjonen.

Skitt Jakt!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...