Jump to content

Støver etter fugl


andsage

Recommended Posts

Jeg har en Finsk støver som nettopp fylte 6 mnd. Den virker veldig ivrig når den finner et spennende spor å følge. Men den viser stor interesse for fugler. Dette medfører at han kan følge spor på bakken en stund helt til det flyr opp noen småfugler i nærheten, da får han "los" på disse og løper rundt og ser i lufta etter disse. Når han er ferdig med dette er ikke sporet så spennende lenger. Virker som han kobler sporet til fuglene samme hva det er. Han har også gått fot etter ei røy som lettet rett foran ham.

 

Hunden har ikke jaget hare enda. Den har søkt ut opptil 130 meter bort fra meg.

 

Siden hunden er så ung er jeg langt fra bekymret for at han ikke skal jage hare, jeg er med dette ute etter råd for hva som lønner seg mest i tiden framover...

 

Kan det være lurt å ta han med i harehegn for å kanskje rette fokuset mot riktig vilt?

Bør jeg vente med turer i skauen med han løs til det blir sporsnø så jeg kan følge ham opp i foten?

Er det rett og slett lurt å vente til neste sesong?

Link to comment
Share on other sites

Kjenner igjen dette ja :lol: . Det var akkurat likedant med støver'n min i fjor, herre min hatt så mange "loser" jeg hadde på fugl. Jeg brydde meg bare ikke om dette, og den bikkja som følger et spor finner som regel noe i enden, ikke minst når viltet ikke har vinger :wink: . Jeg trur bare at under en modningsfase så syns hunden at lukta er spennende og når den konsentrert følger lukta og det plutslig beveger seg et vilt kun få meter unna, ja da er det nok en naturlig reaksjon. Etterhvert oppdaga bikkja mi hvilke lukter som tilhørte det viltet som holder seg på bakken, men bevares, hu loser innimellom på fugl idag og men ikke noe lang tid.

Lykke til videre med unghunden!

Link to comment
Share on other sites

Dette er helt vanlig for unge harehunder, og ikke noen grunn til bekymmring. De vokser det vanligvis av seg etter første sesongen eller to. Har sett mange jakt championer oppigjennom, og de fleste har vist noe interesse for fugl som valp/unghund :)

Ingen grunn til å holde seg borte fra skauen, la hunden få mange slepp å bli skogsvant å trygg. Hold deg på stedet der hunden sist så deg når den forsvant UANSETT. Da lærer den seg at den trygt kan bruke den tiden den trenger til sitt arbeid, og finner igjen eieren der han var sist. Søkene blir fort lengre og større når den bare skjønner dette :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...