Jump to content

Erfaringer rundt Sylane 2011?


fredrik

Recommended Posts

Jeg kjøpte direkte fra Thomas angells stiftelse, som forvalter området (slik jeg har skjønt det).

 

Har hytte i stugudalen (langs grusveien som går inn til sylan), så er egentlig rart at jeg aldri har vært på jakt her før.

 

Har du noen stalltips til hvor man bør gå?

Link to comment
Share on other sites

Ok.

 

Når det gjelder tips om hvor du bør gå har jeg ikke peiling. Har bare gått i området vinteren. Området er stort, men du har 3 dager til disp, så noe fugl må du da finne :)

 

Betalte du mye for de 3 dagene? Selv skal jeg kjøpe meg kort i Meråker fra 1. oktober. Noe stive priser er det, i og med at det er 275,- dagen. En dag i ny og ned får funke.

Link to comment
Share on other sites

Glimrende!

 

Har ikke fått kartutsnittet enda, så aner ikke hvilket område jeg skal gå i egentlig... Men regner med at jeg bare kjører inn grusveien så langt den går, så er det å ta beina fatt videre innover :)

 

Skutt noe der inne i år da leoestby?

 

Hvor er det denne stien starter egentlig? Har ikke kart foran meg.. :)

Link to comment
Share on other sites

Glimrende!

 

Har ikke fått kartutsnittet enda, så aner ikke hvilket område jeg skal gå i egentlig... Men regner med at jeg bare kjører inn grusveien så langt den går, så er det å ta beina fatt videre innover :)

 

Skutt noe der inne i år da leoestby?

 

Hvor er det denne stien starter egentlig? Har ikke kart foran meg.. :)

 

Stien starter ved Nedalshytta. Vi var en gjeng på 5 stykker som fikk i 15stk nå i helga. (ferdig for i år :winke1: ) Ikke langt unna der du har terreng. Har hørt om bra bestand på fjellryper i bygda også

Link to comment
Share on other sites

Har ikke vært. Men har kjøpt kort nesten hele neste uke :D Så da er det bånn gass!

 

Var der oppe i helga, for å legge nytt tak på hytta. Har kommet snø i toppene på sylane (og skarsfjellet for den saks skyld).. Er litt spent på om rypa har trekt lengre opp da, for da har man et problem. Et stykke å gå helt opp dit!

Link to comment
Share on other sites

Hei! Storsylen er nesten 1800 m. Så du trenger ikke gå dit i hvert fall. I begynnelsen på oktober er ikke rypa blitt hvit enda, det vil si at det er større sjans for at den trekker ned i skogen hvis det blir snø. da du skal dit vil sannsynlighvis rypa være "hvitprikkete" på hodet, og fått mer innslag av hvit på kroppen. Ved fint stilt vær, kan den trykke veldig godt også på denne tiden. Lykke til! Og skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Hei Vera

Bor du i området?

 

Har studert værmeldinga, og det ser IKKE bra ut.. Regn regn regn.. Hvordan er det da tror du?

 

Jeg tar i allefall med rifla, for hvis de letter på for lange hold, så satser jeg på at de ikke flyr lengre enn at jeg ser hvilket område de lander i, og jeg kan bruke rifla.

Link to comment
Share on other sites

Hei Vera

Bor du i området?

 

Har studert værmeldinga, og det ser IKKE bra ut.. Regn regn regn.. Hvordan er det da tror du?

 

Hei igjen!

Voks opp i nabokommunen, Sylane ligg i Tydal kommune. Regn behøver ikke ha så mye å si. Men det er mye verre hvis det blir sterk vind. Da blir rypa svært ofte skjær, det vil si at den kan lette på flere hundre meters hold. Går du etter fjellrypa, kan du være heldig å overraske den på lesida. Som regel har rypa sett deg lenge før du ser den. Spesielt hvis den har flokka seg, og det gjør de ofte ved langvarig dårlig vær. Men jakt er jakt, man vet aldri før man har prøvd. Lirypa trekker ofte opp på toppene hvis det er ruskvær med skodde. En varm og solrik oktoberdag kan gi ryper som trykker til nesten tramper på dem igjen da.. Ved dårlig vær er det sjelden fordel med hund, da letter rypene før du kommer opp i situasjonen. (Gjelder spesielt hunder med stort søk.) Jeg tror de fleste som jakter rype i oktober/november er brukbart fornøyd om det blir fangst.

Link to comment
Share on other sites

Da var første jaktdag over, og DU for en flott dag! Været har vært upåklagelig: sol og lettskyet. Noe vind, men greit! :)

 

For de som er lokalkjente, jeg gikk innover langs DNT-stien og tok av til høyre like etter bandaklumpen. Dette var egentlig en feil, for dagsmålet var Syltjønna :)

 

Så ikke EN eneste fugl før jeg var HELT på toppen av Bandaklumpen (1427moh). Her letta det en flokk innenfor skuddhold på ca 20 fjellryper. Alle var så godt som hvite. På grunn av dårlig plassering og ikke helt oppmerksom ble det bom :roll:

 

Rypene landa omtrent 400 meter lengre opp, og jeg kunne se noen av dem. Jeg rigga da opp rifla, men før jeg fikk begynt gåturen mot dem ble de skremt LANGT avgårde av en falk av uvisst slag (sort runding under hver vinge)

 

Skulle så ned fra denne "klumpen" (på motsatt side av hvor jeg kom opp) noe som skulle vise seg å være alt annet enn enkelt. På vei ned fikk jeg problemer med begge lårene (krampe, gammelt problem som dukker opp fra tid til annen), og som ikke det var nok, da jeg var kommet et godt stykke ned var hele fjellsia bare et stort stup. Jepp, bare å gå opp igjen, MED krampe i begge låra.. Jaja, det gikk nå på et vis med mange pauser :)

 

Vel ned fra "klumpen" tok jeg tak på siste etappe ned mot Nedalshytta (ca 5km.) fortsatt med krampe :/

 

Plutselig, 7 ryper opp fra et kratt. Treffer den ene! Registrerer og hvor resten lander og går etter. Får en til i sekken fra denne flokken :)

 

Dagen ble jo da til slutt fullkommen!

 

I morgen blir turen lagt inn til Syltjønna, for Å utforske området rundt den :)

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut det der. Kan du ikke ta noen bilder av terrenget å slenge ut også? Var selv opp i fjellet sør i Nord-Trøndelag i helgen. Flotte farger, men ikke vinterhvite ryper. En god del fjellryper over 700 moh og strålende sol. Virker lovende dette med tanke på rypebestanden.

 

Jakter du hele uken?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok kun ett bilde på iphonen i dag, men mange med speilrefleksen.. Har ikke pc her, så er kun dette jeg får ut :)

 

e9ff9bee.jpg

 

Som du ser så er dette snaufjellet, mye preget av myr.. Det vi ser på bildet er den toppen jeg var på :)

 

EDIT: Jepp, har jaktkort tom. fredag, men er meldt et helvettes vær torsdag og fredag.. Så spøker litt for de to siste dagene :/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...