Jump to content

hundefører rifle m98


hauk74

Recommended Posts

jeg har en m98 jeg tenkte å bygge om til hundefører rifle. dvs kortes og lettest mulig. i kal 30-06. tenkte rødpunkt sikte. jeg må ha nytt løp som kortest inn så mye som mulig uten å ødelegge allt av hastighet, gjenges for mulighet til demper m14x1.(har browning a-bolt i 30-06. )er løps bytte noe jeg får til selv eller må jeg til børsemaker? er mekaniker selv.

noen innskudd? stokk er jeg uskikker på om jeg skal bytte. ligger i jaktstokk i dag

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du skulle vurdert kaliber 308w hvis du skal bytte pipe? Mange hevder denne klarer seg bedre enn de fleste med korte piper.

Demperne går over ens uansett så det blir ikke noe problem.

Hva pipeskift angår så er vel dette ansett som en børsemakerjobb av de aller fleste. Vi snakker små toleranser her.

Korriger meg gjerne.

Link to comment
Share on other sites

bygde meg ei lett rifle av 98 jeg også men jeg fikk en børsemaker til å dreie ned orginal løpet samt kappe det så mye som kunne. satte på en synt stokk å byttet avtrekk med skyvesikring å smidde om hevearmen. rifla er i dag den rifla som jeg bruker mest å den har en samling på ca 15mm på 3 skudd.Er ikke sikker på vekta men den er iallefall veldig lett å den tåler en trøkk...

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du skulle vurdert kaliber 308w hvis du skal bytte pipe? Mange hevder denne klarer seg bedre enn de fleste med korte piper.

 

Enig. Skal du bytte pipe, så bytt til 308. Du spør jo ikke om dette, men for å kneble en diskusjon som ofte kommer i etterkant av slike utsagn:

 

Du kan fint lage deg kortløpsbørse med 30-06, men da blir det bortimot en forutsetning at du alltid har demper på. I hvert fall er det slik for meg.

 

Farten på kula vil være mer eller mindre lik i de to kaliberene, men det er MYE triveligere for skytteren med kjempekort 308 enn med kjempekort 30-06. Dette gjelder først og fremst uten demper. Har selv en 30-06 på 49cm, og den smeller noe alvorlig. Kortere enn det, og du har en skikkelig kanon som spruter flammer og skremmer skogstroll. Sparker merkbart mer gjør den også, men det er jo ikke akkurat vesentlig på en slik børse.

Med demper er det ikke såååå viktig hvilket kaliber du velger, men du sliter definitivt mer på demperen med kortkort 30-06 enn med tilsvarende 308, og jeg kan ikke se noen andre fordeler med 30-06 i det hele tatt.

Joda, man kan lade med litt tyngre kuler, men til en kortholdsbørse, så trenger du ikke det. Lad med en god kule på 150 eller 180grs, og du har alt du trenger.

 

Velg en solid demper. Har selv tatt knekken på et par små og nusselige Hauskendempere med kort 30-06. Nå har jeg Schultz & Larsen med stålinnlegg, og det har gått bra så langt. Håper det fortsetter med det.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...