Jump to content

Rådyrkalv tatt av rev?


mannen i gata

Recommended Posts

I kveld var jeg ute å kikka litt i jaktterrenget. Jeg er litt usikker på hva jeg så, da jeg har tre øyeoperasjoner bak meg.. Ser ikke så godt detaljer på avstand og derfor ønsker jeg andres synspunkter på hva dette kan ha vært.

 

Det begynte da jeg gikk langs en hestevei på en skogtunge ved et jorde. I lysningen av veien kom et rådyr på 60 meters hold. Det så ut som ei enslig rå, men jeg tenkte at hun hadde kalv(er) i åkeren som omkranset skogen. Hun kikket på meg, jeg hadde realtree-kamo på meg så jeg så nok ut som en busk. Så virket det som hun tenkte at "den busken er en trussel" og hun løp ut i åkeren og rundt hjørnet - ut av syne for meg. Jeg regnet med at hun ville passe på eventuelle kalver.

 

Deretter ruslet jeg til dit jeg hadde sett henne komme fram på veien og satt meg ned. Plutselig ser jeg et dyr i fullt firsprang med noe stort i kjeften. Dette dyret er rødbrunt, men jeg ser ikke forskjell på rådyr og rev på 150 til 200 meter, så dårlig er synet ja. :( Men nå er det ikke synet mitt som er tema, jeg lurer på hva dette kan ha vært. Dyret var plutselig midt ute i åkeren, åkeren var vel ca 20-30 cm høy og jeg så bare kroppen på dyret i sprang som sagt. Men det hadde noe i munnen.. Først tenkte jeg at råa flyttet kalven sin på denne måten, men gjør rådyra det på den måten da?? Så tenkte jeg at "var det ikke noe hvitt på halen til det dyret"? Det så faktisk mer ut som en stor rev, men som sagt jeg er usikker.

 

Det som også hører til historien var at det ble rusling oppi buskene på min side av åkeren, mens råa bjeffet voldsomt på andre siden oppi skauen. Kan det ha vært reven som tok med seg en kalv som lå i åkeren, mens mora var tilstede? Eller var det et rådyr jeg så i firsprang med noe i munnen, hvor kom evt det hvite fra, det løp i min retning og speilet vekk fra meg.. :?: Kan det ha vært to rådyr der og ikke noe rev i det hele tatt? Eller var det en rev som bare krysset åkeren med noe annet i munnen?

 

For at jeg skal ha vært vitne til at en kalv ble tatt... det er vel svært sjelden vi ser det. Dette skjedde mellom 2230 og 2250 på kvelden og det var lyst fremdeles, ikke skumring engang.

 

Hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Aliens :mrgreen:

 

Godt mulig det er en rev, men siden du ser så dårlig er det umulig å vite.

Rådyr bjeffer ofte på det de ikke vet hva er, kan godt hende den bjeffet på deg, da den så "noe" beveget seg.

Hvordan så du at dyret hadde noe stort i kjeften, når du ikke klarer å se forskjell på rev og rådyr på samme avstand ?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan så du at dyret hadde noe stort i kjeften, når du ikke klarer å se forskjell på rev og rådyr på samme avstand ?

 

Det der med hva jeg ser og ikke ser blir jeg heller aldri helt klok på selv. :? Men det så ut som det var noe som hang ut av kjeften på dyret, akkurat det er jeg faktisk ganske sikker på.

Link to comment
Share on other sites

At rev tar rådyrkalver er helt vanlig, men har aldrig hørt at rådyret bærer kalven sin, de jager somregel bort reven, springer etter den mens kalven blir liggende gjemt i graset.

Kan godt være rev du så der ja.

Om ikke lenge kan du skyte den også... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kan vel hende du kom på et litt uheldig tidspungt, mulig rå'a blei forstyrra av deg på jakt etter mikkel...

Somregel har rådyret flere kalver, og disse ligger skjult på forsjellige steder ofte, da er det større sjangse for å berge en av dem om det er fare på ferde, men vanskeligere å passe dem samtidig.

Mange kalver blir revemat på denne tia...

Link to comment
Share on other sites

Egentlig må jeg si at jeg var i tvil om jeg skulle poste denne historien her i det hele tatt. Mange ting som henger i lufta. Men det skal sies at grunneieren ba meg om å skyte reven for den bråkte om natta. Og han sa at det var akkurat der den gikk, det er en måned siden jeg snakket med han. Pokker jeg syns det ligna veldig på mikkel, men jeg klarer lissom ikke helt å akseptere det.

Link to comment
Share on other sites

I forigårs ......

 

Gikk jeg en liten tur med med min 6 mnd. gamle weimaraner på en liten traktorvei gjennom et lite skogholt rett ved her.

 

Etter et par minutter hører jeg et jævla skrik til høyre for veien/stien. Ca. 20m. fra der jeg stod med bikkja ser jeg en rev som holder en rådyrkalv over nakken/halsen. Kalven skriker som jeg aldri har hørt før. Skikkelig dødsangst. Blir jo lettere overasket av det jeg ser og lurer på hva jeg skal gjøre nå. Bikkja er helt idiot og hører og lukter masse selvsagt, men jeg tror ikke bikkja fikk øye på dyra med en gang. Etter noen sekunder (10 sek?) blir reven oppmerksom på oss og slipper kalven og løper av gårde (Bikkja bjeffer ikke - han bare henger i halsbåndet). Kalven står igjen noen sekunder og så løper den noen skritt andre veien og blir stående og skrike litt - for så å småløpe avgårde inn i skogen.

 

(Jeg lurte FÆLT på hva som hadde skjedd om jeg hadde sluppet bikkja ...hadde den løpt etter reven eller rådyret?)

 

Etterpå gikk vi bort å lukta litt og bikkja fulgte rådyrsporet litt rundt i små sirkler helt usystematisk, men han skjønte nok ikke så mye.

 

Sprø opplevelse var det uansett - på en vanlig torsdag :o

Link to comment
Share on other sites

I forigårs ......

 

Gikk jeg en liten tur med med min 6 mnd. gamle weimaraner på en liten traktorvei gjennom et lite skogholt rett ved her.

 

Etter et par minutter hører jeg et jævla skrik til høyre for veien/stien. Ca. 20m. fra der jeg stod med bikkja ser jeg en rev som holder en rådyrkalv over nakken/halsen. Kalven skriker som jeg aldri har hørt før. Skikkelig dødsangst. Blir jo lettere overasket av det jeg ser og lurer på hva jeg skal gjøre nå. Bikkja er helt idiot og hører og lukter masse selvsagt, men jeg tror ikke bikkja fikk øye på dyra med en gang. Etter noen sekunder (10 sek?) blir reven oppmerksom på oss og slipper kalven og løper av gårde (Bikkja bjeffer ikke - han bare henger i halsbåndet). Kalven står igjen noen sekunder og så løper den noen skritt andre veien og blir stående og skrike litt - for så å småløpe avgårde inn i skogen.

 

(Jeg lurte FÆLT på hva som hadde skjedd om jeg hadde sluppet bikkja ...hadde den løpt etter reven eller rådyret?)

 

Etterpå gikk vi bort å lukta litt og bikkja fulgte rådyrsporet litt rundt i små sirkler helt usystematisk, men han skjønte nok ikke så mye.

 

Sprø opplevelse var det uansett - på en vanlig torsdag :o

 

tøff naturopplevelse :shock:

Link to comment
Share on other sites

GreyGhost skrev:

(Jeg lurte FÆLT på hva som hadde skjedd om jeg hadde sluppet bikkja ...hadde den løpt etter reven eller rådyret?)

For en 6 mnd. valp ville det kanskje vært litt tilfeldig hva den ville løpt etter. Antageligvis ville den forfulgt det den først fikk øye på. Men når hunden blir litt mer moden, og den har hatt tidligere kontakt med rev, vil svært mange kontinentale fuglehunder sette rev øverst på drapslista. Jeg kjenner best vorsteh, men W har antageligvis samme rovviltskarpheten.

 

Man bør unngå enhver kontakt med rev og revespor for enkelte av disse hundene blokkerer fullstendig når De får kontakt. Slike hunder rensker nabolaget for katter dersom man ikke har kontroll på dem.

Link to comment
Share on other sites

Man bør unngå enhver kontakt med rev og revespor for enkelte av disse hundene blokkerer fullstendig når De får kontakt. Slike hunder rensker nabolaget for katter dersom man ikke har kontroll på dem.

 

Bikkja mi er svensk, og jeg har trent litt med svenske Weimarenklubben. I Sverige bruker de jo bl.a Rev når de trener på spor. De bruker jo hårvilt når de går etter slepespor, i motsettning til Fugl som vel er det som brukes i Norge.

 

Så jeg får ikke det helt til å passe? Dvs. at jeg forstår ikke helt hvorfor svenskene gjør det?

 

(Ellers er det vel ikke noe som heter "blokkerer fullstendig" påstår noen da - men det er jo en annen debatt).

 

GG

Link to comment
Share on other sites

Man bør unngå enhver kontakt med rev og revespor for enkelte av disse hundene blokkerer fullstendig når De får kontakt. Slike hunder rensker nabolaget for katter dersom man ikke har kontroll på dem.

 

Bikkja mi er svensk, og jeg har trent litt med svenske Weimarenklubben. I Sverige bruker de jo bl.a Rev når de trener på spor. De bruker jo hårvilt når de går etter slepespor, i motsettning til Fugl som vel er det som brukes i Norge.

 

Så jeg får ikke det helt til å passe? Dvs. at jeg forstår ikke helt hvorfor svenskene gjør det?

 

(Ellers er det vel ikke noe som heter "blokkerer fullstendig" påstår noen da - men det er jo en annen debatt).

 

GG

Siden du lurte på hva som ville skje dersom du slapp hunden løs, så bygger jeg argumentasjonen på nettopp dette. Sportrening skjer i kontrollerte former og er irrelevant.

 

Muligens "blokkerer fullstendig" deler skjebnefelleskap med "neger" og "sinnsyke" - same shit, new wrapping.

Link to comment
Share on other sites

Mannen i gata:

Hvis du så det du tro du så, kan det nok ha vært en rev som trakk av sted med en rådyrkalv eller noe annet.

 

 

GreyGhost:

Jeg setter en tier på at bikkja hadde dratt etter kalven. (Artig nick, forresten. Regner med at du har tatt det etter kallenavnet på weimaraneren? Har du sett kunstserien av weimaranerne, der fotografen bruker hunden som modell?)

Link to comment
Share on other sites

 

GreyGhost:

Jeg setter en tier på at bikkja hadde dratt etter kalven. (Artig nick, forresten. Regner med at du har tatt det etter kallenavnet på weimaraneren?

 

Det er et vanlig kallenavn på Weim'en i engelskspråklige land ja :)

 

Har du sett kunstserien av weimaranerne, der fotografen bruker hunden som modell?)

 

Kunstserie ????

Veit at Weim'en har blitt brukt til diverse reklame og film en del grunnet dens spesielle og særegne utseende, senest nå i en Taco-reklame jeg så på en tv-kanal for litt siden :D

 

Men har ikke sett noe kunst nei :?:

 

Finnes det nettet da? Link?

Link to comment
Share on other sites

Bikkja mi er svensk, og jeg har trent litt med svenske Weimarenklubben. I Sverige bruker de jo bl.a Rev når de trener på spor. De bruker jo hårvilt når de går etter slepespor, i motsettning til Fugl som vel er det som brukes i Norge.

 

Så jeg får ikke det helt til å passe? Dvs. at jeg forstår ikke helt hvorfor svenskene gjør det?

 

Blir ot dette, men svenskene vil vel kanskje bevare rasen slik det er ment den skal være.

 

Verken weimaraner eller vosteher er en ren fuglehund slik som den avles i Norge.

Som så mange andre tyske raser, så skal den kunne brukes til det meste av jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...